Chladiarenský vozeň La

Aby sme neboli iba klubom, ktorý do všetkého “vidí”, ale nič nedokáže urobiť vlastnými silami, rozhodli sme sa vyskúšať si, ako chutí renovácia technickej pamiatky od A po Z. Je nám jasné, že budeme musieť nielen fyzicky pracovať, ale aj zohnať na opravu peniaze a materiál. Aby to nebolo tak jednoduché, vytýčili sme si termíny kedy a čo, viac o našom snažení v článku…

 Vlastník vozňa:
ŽSR – VÝSKUMNÝ A VÝVOJOVÝ ÚSTAV ŽELEZNÍC
MÚZEJNO-DOKUMENTAČNÉ CENTRUM
Nobelova 50, 836 01 Bratislava
tel.: 02 / 20297296, fax: 02 / 20297296, e-mail: kubacek.jiri (zavináč) zsr.sk

Renovátor vozňa:
Klub ochrancov technických pamiatok
Haburská 21, 821 01 Bratislava; kotp (zavináč) railnet.sk

História vozňa

V roku 1956-57 boli dodané ČSD i priemyslu štvornápravové chladiace vozy z VEB Wagonbau Dessau v NDR (Nemecká demokratická republika) určené pre prepravu potravín vyžadujúcich ochranu pred vysokými i nízkymi teplotami. Vozy s jednotným spodkom boli dodávané s búdkou i bez búdky. Pojazd bol vybavený bezrázsochovými podvozkami Görlitz. Vozňová skriňa je celokovová zváraná. Vnútornú stenu tvorí drevený rošt s obložením z hliníkovým plechom vyplnený tepelnou izoláciou z penovej hmoty Piatherm a z polystyrénu. Vozeň je možné chladiť ľadom uloženým vo dvoch nádržiach o celkovom objeme 6 metrov kubických nebo suchým ľadom plneným z čelných otvorov do podstropného kanálu. Pre prevádzku v zimnom období bol vozeň vybavený odbočkou parného kúrenia s možnosťou regulácie z vonku vozu a kontrolou vstavaným teplomerom. Vozy boli dodávané pod označením La 516300.
Po roku 1990 sa chladiarenské vozne prestali využívať a cca v roku 2005 sa začali intenzívne fyzicky likvidovať. Uvedený vozeň bol vytipovaný a zachránený pre potreby múzea.

image001.jpg

Fotografia vozňa krátko po dodaní z výrobného závodu

Obnova vozňa

Vzhľadom na akútny nedostatok finančných prostriedkov na renováciu technických pamiatok sa stalo pravidlom, že záujmové skupiny sa snažia o renováciu historickej techniky. Takto to je aj s chladiarenským vozňom La. Klub ochrancov technických pamiatok, ktorý sa snaží o záchranu technických pamiatok, prácu s mládežou a modelárstvo sa rozhodol, že sa pokúsi o zrenovovanie vozňa. V prvom rade bol vozeň vyčistený od zvyškov stavebného odpadu (určitý čas slúžil ako skladisko) a po vyumývaní a dezinfekcii bol pripravený na renováciu. V takomto pred renovačnom stave sa vozeň zúčastnil na 8. celoslovenskom zraze historických železničných vozidiel. Vo vozni členovia klubu prezentovali modulové modelové koľajisko.

Stav vozňa

Oceľová skriňa vozňa je zachovalá, na miestach zásobníkov ľadu sú prehrdzavené časti vo výške cca 20 cm v dĺžke 4 x cca 2 m. Z vnútorného vybavenia bolo vytrhané plechové hliníkové obloženie stien, časť drevených líšt, ktoré držali obloženie sa zachovala (je podľa čoho vyhotoviť nové). Chýba časť polystyrénovej izolácie. Rámy na oddelenie priestoru na ľad od priestoru na náklad sa nezachovali úplné – je iba jeden nekompletný. Rámy na prípadné zavesenie mäsa chýbajú úplne.

Chladiarenský vagón = stav 2007

  Výkres

Pôdorys vozňa

Náš vagón ako ho vidieť na koľaji v depe na Rendézi – Stav z roku 2007

výkres verzie bez búdky, verzia s búdkou („naša“) má o cca 1m kratší nákladový priestor

Pôdorys vozňa (vnútorný priestor), brzdárska búdka nemá prepojenie s interiérom

Budúce využitie vozňa

Po obnove sa predpokladá, že vozeň bude (ako aj iné zreštaurované vozidlá) výstavný exponát MÚZEJNO -DOKUMENTAČNÉHO CENTRA. Vzhľadom na dostatočný vnútorný priestor bude pri železničných akciách využívaný ako prezentačný priestor pre výstavy modelov, fotografií a podobne. Je predpoklad, že sa bude zúčastňovať na prezentačných akciách na Slovensku a možno aj v zahraničí. Rovnako sa predpokladá, že bude radený do zvláštnych vlakov, ktoré sú organizované rôznymi záujmovými skupinami.

Plán obnovy vozňa

1. dokumentácia
Vozeň je potrebné v prvom rade zdokumentovať. To znamená obtiahnuť všetky dochované nápisy a nafotiť.
2. Odstránenie starých vrstiev náteru
Po fotodokumentácii sa odstránenia staré vrstvy náterov otryskaním.
3. Prvý náter
Okamžite po otryskaní príde náter základnou farbou.
4. Oprava prehrdzavených častí
Pri otryskaní sa zistí, ktoré časti skrine sú prehrdzavené a je ich potrebné obnoviť vyvarením. Problémom vyvárania je, že vozeň má horľavú tepelnú izoláciu a tak je nutné použiť technológie s malým vneseným teplom (napríklad zváranie metódou MIG v ochrannej atmosfére).
5. Druhý náter
Po oprave prehrdzavených častí sa vozeň znovu natrie základnou farbou. Dve vrstvy základnej farby by mali zaručiť poriadny základ pre krycí vrchný náter (keďže je vozeň biely, každý hrdzavý kúsok sa okamžite prejaví…)
6. Oprava podvozku
Oprava podvozku musí prebehnúť pred záverečným finálnym náterom z dôvodu jeho možného poškodenia
7. Krycí finálny náter najlepšie vo dvoch vrstvách (podľa pokynov dodávateľa náterovej hmoty)
8. Popis vozňa podľa fotodokumentácie a dobových fotografií a podkladov.
9. Dosadenie a obnova vnútorného vybavenia ( postupne podľa finančných možností klubu)Body 1. – 5. a 7. – 9. budú vykonávané vo vlastnej réžii Klubu ochrancov technických pamiatok postupne podľa získaných finančných prostriedkov a materiálov pre obnovu.

Bod 6. zabezpečí ŽSR – VÝSKUMNÝ A VÝVOJOVÝ ÚSTAV ŽELEZNÍC MÚZEJNO -DOKUMENTAČNÉ CENTRUM

Rozpis materiálu pre obnovu vozňa

Izolácia polystyrén (doplnenie chýbajúcej):
2 ks : 200 x 390 x 870 mm
1 ks : 200 x 620 x 1000 mm

Hliníkové plechy (vnútorný obklad) doplnenie chýbajúcich:
Strop – 1ks 1000 mm x 1700 mm, alebo 2 ks 1000 mm x 850 mm
Dvere – 1 ks 1020 mm x 650 mm
Dvere – AL lišty 9 ks 35 mm x 650 mm + 2 ks 35 mm x 1700 mm (môžu byť aj kratšie, vyskladajú sa)
Steny – 1740 mm výška x 3800 mm dĺžka + 1740 mm výška x 5900 mm dĺžka

Lišty z tvrdého dreva na uchytenie obkladu:
Uchytenie obkladu je do drevených „perejok“ – latiek cca 410 mm od seba

Spojovací materiál:
Skrutky so zapustenou hlavou na plochý skrutkovač (skrutky pre krížový skrutkovač sú vzhľadom na historický vozeň nevhodné)

Oceľový plech:
Vyvarenie skrine vozňa – cca 1000 x 2000 x 1,5 mm

Oceľové sitá a profily (pozinkované):
Kompletizácia rámov na oddelenie nákladového priestoru od priestoru na ľad.

Náterové hmoty:
Základná farba – 2 x cca 200m2
Krycia vonkajšia biela farba – 2 x cca 150m2
Čierna vonkajšia krycia farba – 2 x cca 50m2

Časový rozvrh opravy chladiarenského vozňa La:

1. Vyčistenie a dezinfekcia – do 1.09.2006
2. Zdokumentovanie stavu – do 1.07.2007
3. Odstránenie starého náteru – do 1.11.2007
4. Prvý náter základnou farbou – do 15.11.2007
5. Vyvarenie prehrdzavených častí skrine – do 30.11.2007
6. Oprava podvozku – do 1.03.2008
7. Druhý náter základnou farbou – do 1.04.2008
8. Prvý náter krycou farbou – do 1.05.2008
9. Druhý náter krycou farbou – do 15.05.2008
10. Náter popisov – do 15.06.2008

Montáž vnútorného vybavenie – podľa finančných možností klubu buď v priebehu renovácie skrine, alebo dodatočne.

Začiatky práce na vagóne:

V pondelok 14.08.2006 od 18:00 do 21:00 vypratali v zložení Marian Paulini, Vraťo Vingálik a Robo Hrdý vozeň a nahrubo vyzametali. V utorok 15.08.2006 sa uskutočnila strastiplná akcia odvozu materiálu z vozňa Aviou do Prašníka. Na tejto akcii sa zúčastnil majiteľ odvážaných vecí a Avie p.Kavčiak a ako šofér Marian Paulini – výsledok bol úspešný odvoz vecí a odstavenie nepojazdnej Avie s porúchaným palivovým čerpadlom v Piešťanoch (cesta späť išla na etapy – ručné natiahnutie paliva, prejazd cca 2 – 3 km podľa členitosti terénu, zdochnutie motora, natiahnutie paliva….) Ale ešte že sme sa doplazili aspoň do Piešťan a chytili posledný spoj do Bratislavy :).

Ďalej chlapci vystriekali vagón WAP-kou, doplnili časť chýbajúcej polystyrénovej izolácie, obložili steny (pôvodné hliníkové obloženie stien ukradli šroťáci).

Čo ďalej? 

Ako vidíte, renovovať pamiatku je občas veľmi zábavné a o adrenalín nie je núdza. Ak máte aj vy ochotu pomôcť akýmkoľvek spôsobom pri obnove vozňa, ozvite sa…

O našom snažení a o postupe prác na vozni Vás budeme informovať.

 

 


Komentáre - Zanechajte nám komentár


Warning: Undefined variable $user_ID in /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-content/themes/yellowjacket-10/comments.php on line 77





Fatal error: Uncaught TypeError: Cannot access offset of type string on string in /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-content/plugins/wp-super-cache/wp-cache-phase2.php:567 Stack trace: #0 /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-content/plugins/wp-super-cache/wp-cache-phase2.php(313): wp_cache_get_ob('<!DOCTYPE html ...') #1 [internal function]: wp_cache_ob_callback('<!DOCTYPE html ...', 9) #2 /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-includes/functions.php(5221): ob_end_flush() #3 /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-includes/class-wp-hook.php(307): wp_ob_end_flush_all('') #4 /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-includes/class-wp-hook.php(331): WP_Hook->apply_filters('', Array) #5 /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-includes/plugin.php(474): WP_Hook->do_action(Array) #6 /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-includes/load.php(1100): do_action('shutdown') #7 [internal function]: shutdown_action_hook() #8 {main} thrown in /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-content/plugins/wp-super-cache/wp-cache-phase2.php on line 567