Horehronské (takmer) Perpetum mobile

Píla jánošovkaHorehronie je tradične veľkým zdrojom dreva a tak sa už oddávna hľadali spôsoby ako drevo nielen dopraviť spotrebiteľom, ale ho aj predspracovať na polotovary. Po vyriešení dopravy suchým spôsobom (železnicou a nie plavením), aj tu začali vznikať väčšie píly. Jedna takáto píla vznikla aj v Čiernom Balogu – časť Jánošovka.

Keďže v tom čase museli byť továrne energeticky sebestačné, na píle vznikol takmer systém Perpetum mobile (Perpetuum mobile = večný motor. Perpetum mobile prvého druhu je hypotetické zariadenie, ktoré by vykonávalo kladnú prácu z ničoho, t. j. bez dodávania energie.). Do píly prichádzala guľatina, z píly vychádzalo rezivo a okrem ľudskej energie potrebnej na vkladanie guľatiny a export výrobkov z píly navonok nebolo treba energie.

Tajomstvo tejto záhady bolo v pohonnom systéme píly – piliarske stroje poháňal parný stroj cez transmisie a palivom bol piliarsky odpad (piliny, kôra, odpadové drevo…). Ako pohonná jednotka píly bola zvolená lokomobila. Lokomobila (nie lokomotíva) je zvláštny druh spojenia parného stroja s kotlom do jedného nedeliteľného celku, dá sa povedať, že parný stroj je umiestnený na chrbáte ležatého parného kotla. Údržba parného kotla je uľahčená tým, že z kotla sa dá vybrať celý blok plamenca s dymovými rúrami a jednoducho vyčistiť. Usporiadanie kotla a stroja do jedného celku umožňuje veľmi rýchlu montáž aj v improvizovaných podmienkach a netreba budovať kotolňu a strojovňu.

Jánošovskú lokomobilu vyrobili v roku 1940 a verne sľúžila viac ako 60 rokov. Je však nutné poznamenať, že v rámci modernizácie bol odpojený transmisijný prenos výkonu a tak parný stroj neskôr poháňal elektrogenerátor a piliarske stroje poháňali individuálne elektromotory. Neskôr v čase socializmu, keď cena energie nič neznamenala prestala píla využívať nielen generátor, ale aj vyrobenou parou nevyhrievali kancelárie – nakúpili akumulačné elektroohriavače… A tak kotol slúžil iba ako likvidátor drevárskeho odpadu, pre ktorý nebolo využitia. Pred pár rokmi majiteľ fy. Smrečina pílu ako nerentabilnú zrušila a odvtedy oheň pod kotlom vyhasol.

Osud lokomobily je zatiaľ nejasný, Smrečina sa chce celého areálu zbaviť. Múzejné inštitúcie o lokomobilu zatiaľ nemajú záujem (argumentujú nedostatkom financií) a jedinými záujemcami sú v súčasnosti asi múzejné spolky v Českej republike. Necháme si zničiť alebo vyviesť ďalšiu úplne kompletnú a funkčnú technickú pamiatku??? Pritom najlepším riešením by určite bolo zachovať túto pamiatku aj s celým areálom tam, kde je, určite by to bol vhodný doplnok už funkčného lesného skanzenu vo Vydrovskej doline. Na Horehroní by určite mohlo vzniknúť funkčné technické múzeum, ktoré by kumulovalo lesné mechanizmy vo Vydrove, pílu na Jánošovke a historické exponáty Čiernohronskej železnice.

Lokomobila je v súčasnosti navrhnutá klubom KOTP na zápis do Štátneho zoznamu kultúrnych a technických pamiatok. Otazka však je či a kedy Ministerstvo kultúry túto (podľa nás jednoznačne) vzácnu pamiatku zapíše do štátneho zoznamu. Vzhľadom na fakt, že sme návrh podali v marci 2006 a ešte sa nič neudialo je možné, že sa toto zariadenie u nás nezachová…

PS: Podľa posledných informácií (december 2007) od riaditeľa fy. Smrečina zamýšľa developerská firma blízka Smrečine areál zrovnať so zemou, parnú lokomobilu výhodne predať a územie zastavať rekreačnými drevenicami…. 


Násypník paliva do pece (zhora boli dopravované piliny dopravníkom z pílnice)
Parný stroj na kotli (pohľad z prava)
Parné čerpadlo vody
Čelo parného kotla a široké remene – prenos sily od parného stroja
Poistný ventil
Kotlový štítok
Parný stroj a kotol (pohľad z ľava)


Kotolňa / strojovňa (pohľad z vrchu)


Kotolňa / strojovňa (pohľad zo spodu)

Píla Jánošovka

Pohľad na strojovňu vľavo a pílnicu vpravo.

Prieskum a fotodokumentácia: Február 2006

Marian Pavúk Paulini & Dušan Kelo

Doplnené informácie:

Na základe návrhu KOTP 11.06.2008 nadobudlo platnosť rozhodnutie Ministerstva kultúry o zápise tejto (už) národnej kultúrnej pamiatky do ústredného zoznamu pamiatkového fondu. Viac vo fotoprílohách:

photo251.jpg          photo252.jpg

Zápis tejto jedinečnej lokomobily do ústredného zoznamu pamiatok je rozhodne pozitívna vec, avšak je to iba prvý krok. Lokomobila totiž potrebuje pravidelnú starostlivosť a hlavne možnosť ukázať sa a predvisť sa. Dúfajme, že to jej vlastník pochopí a lokomobila sa stane jednou s foriem  jeho prezentácie…

 


2 Responses to “Horehronské (takmer) Perpetum mobile”

  1. citacia: “Lokomobila je v súčasnosti navrhnutá klubom KOTP na zápis do Štátneho zoznamu kultúrnych a technických pamiatok. Otazka však je či a kedy Ministerstvo kultúry túto (podľa nás jednoznačne) vzácnu pamiatku zapíše do štátneho zoznamu. Vzhľadom na fakt, že sme návrh podali v marci 2006 a ešte sa nič neudialo je možné, že sa toto zariadenie u nás nezachová…”

    mna by len zaujimalo, co to znamena, ze sa nic neudialo… ste v zivom kontakte s ministerstvom?? ja mam totiz skusenosti s uradmi a cim je to vyssi stupen, tym sa pracovnici tvaria a spravaju dolezitejsie a je nevyhnutne ich stale “otravovat” ze kedy… co k tomu potrebuju… a tak… samozrejme, ze slusnou formou:-))
    viete, podla mna, zaniest podklady na ministerstvo a nezaujimat sa aktivne o ich osud, mi pride nezodpovedne… pisem z vlastnych skusenosti… nik nevie podklady lepsie zapatrosit ako uradnik… aby mal menej prace.. xi-xi… a dajte si zargumentovat, ze kde to viazne a preco… co preto mozete urobit…

    drzim vam palce, nech nam to co najskor zapisu do zoznamu technickych pamiatok a na slovensku zostane to, co je nase:-))

    so zelanim vela dobreho ostava
    gulina

  2. Zatiaľ posledné informácie:

    MK SR dňa 12. 2. 2008 zahájilo správne
    konanie vo veci vyhlásenia národnej kultúrnej pamiatky. Dňa 7. 3. 2008 bolo Krajskému
    pamiatkovému úradu doručené rozhodnutie MK SR č. MK-842/2008-51/3431 o vyhlásení
    parného stroja, parc. č. 1504/1 v katastrálnom území Čierny Balog za národnú kultúrnu
    pamiatku. V zmysle §61 ods. 1 správneho poriadku bolo možné na MK SR podať rozklad proti
    uvedenému rozhodnutiu v lehote 15 dní od jeho doručenia. Dotknutými účastníkmi konania
    bola Smrečina Hofatex a Obecný úrad Čierny Balog. K dešnému dňu (29.05.2008 ) nebolo zatiaľ na KPÚ Banská Bystrica doručené potrvdenie právoplatnosti rozhodnutia.

    Podľa všetkého by lokomobila mala už byť národná kultúrna pamiatka, lebo podľa ústnych informácií sa voči návrhu majiteľ neodvolal (týmto mu samozrejme ďakujeme…).

Komentáre - Zanechajte nám komentár


Warning: Undefined variable $user_ID in /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-content/themes/yellowjacket-10/comments.php on line 77





Fatal error: Uncaught TypeError: Cannot access offset of type string on string in /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-content/plugins/wp-super-cache/wp-cache-phase2.php:567 Stack trace: #0 /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-content/plugins/wp-super-cache/wp-cache-phase2.php(313): wp_cache_get_ob('<!DOCTYPE html ...') #1 [internal function]: wp_cache_ob_callback('<!DOCTYPE html ...', 9) #2 /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-includes/functions.php(5221): ob_end_flush() #3 /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-includes/class-wp-hook.php(307): wp_ob_end_flush_all('') #4 /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-includes/class-wp-hook.php(331): WP_Hook->apply_filters('', Array) #5 /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-includes/plugin.php(474): WP_Hook->do_action(Array) #6 /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-includes/load.php(1100): do_action('shutdown') #7 [internal function]: shutdown_action_hook() #8 {main} thrown in /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-content/plugins/wp-super-cache/wp-cache-phase2.php on line 567