Krása nitovaných mostov…

lamac.jpgpredmestie.jpgNa miestach veľkej prevádzky vlakov a zároveň aj chodcov sa v minulosti pomerne bežne zriaďovali mosty pre peších ponad železničnú trať – takzvané lávky. Technológia zvárania oceľových konštrukcií sa začala rozširovať až okolo druhej svetovej vojny a tak lávky, ktoré vznikli pred týmto obdobím boli nitované. Mimochodom nitovanie má oproti zváraniu aj pár výhod. Napríklad nitovaný spoj je pružnejší a tým, že nitovanie tepelne neovplyvňuje základný materiál, spoj menej hrdzavie.

V Bratislave ich bolo pomerne dosť a asi prvý bol odstránený z prechodu pred Kablo. Druhý zmizol pomerne nedávno zo stanice Bratislava – Filiálka. No našťastie ešte existujú dva…

Neďaleko stanice Bratislava – Predmestie tesne pri firme Palma sa nachádza bordovo natretý most z Vítkovic.

image002.jpg

Pomerne zle čitateľný (na tejto fotografii) nápis WITKOWITZ 1903,
takže máme rok postavenia, aj výrobcu…

 image004.jpg

Na tomto moste pribudli nad schodiskami striešky.

image008.jpg

Stav mosta je alarmujúci, je takmer rovnako hrdzavý ako ten, ktorý zošrotovali na Filiálke… že by sa o neho (ne)starala tá istá mestská štvrť? 

image010.jpg

 image012.jpg

 image014.jpg

Hrdzavenie pochôdznej časti mosta je podľa mňa následok…

 image016.jpg

 …nevhodnej úpravy nášľapnej vrstvy. Medzi asfaltovú vrstvu a kovovú konštrukciu mosta vniká (nasiakava) voda a keďže nemá ako rýchle uniknúť, tak podporuje korodovanie. Rovnako to bolo aj na moste na Filiálke.

image018.jpg

Pohľad z Račianskej od fy. Palma

image020.jpg

Pohľad späť na fy. Palma

 image022.jpg

A už sme na druhej strane (všimnite si vlhký pás pri špáre v strede).

image024.jpg

Schodisko pri Istrochem.

Druhý nitovaný most sa nachádza v stanici Bratislava – Lamač. výrobcu a rok postavenia neviem (zatiaľ), ale vzhľadom na použitú technológiu odhadujem jeho vek na tiež okolo 100 rokov…

image026.jpg

Pohľad na most smerom na Kúty

image028.jpg

Pohľad na most smerom na Bratislavu

 image030.jpg

 image032.jpg

 image034.jpg

 image036.jpg

 image038.jpg

image040.jpg

 image042.jpg

 image044.jpg

image046.jpg

Oba mosty sú už na svojom mieste 100 rokov a pre svoj vek a technológiu akou boli postavené by si zaslúžili zachovanie a zápis do Pamiatkového fondu. Obom mostom asi hrozí zánik. Na trati Bratislava – Kúty sa časom určite rozbehne koridorizácia a modernizácia stanice Bratislava – Predmestie je už ohlásená. Nemyslíte, že by sa aspoň jeden z mostov mohol zachovať a (ak by zavadzal na svojom pôvodnom mieste) premiestniť napríklad do areálu Múzejného a dokumentačného centra v Bratislave na Rendezi?

Marian Pavúk Paulini

Súvisiace články:

Most na Filiálke – smútočné oznámenie

Železničná stanica Bratislava Nivy – spomienky


2 komentáre to “Krása nitovaných mostov…”

  1. Dobrý deň, viete z akého dóvodu je uzavretý most pri palme? Dnes som šiel zámerne pozrieť na ten most a bol som prekvapený zo závory ktorá blokuje výstup na most. Zablokovali prechod kvôli zlému technickému stavu ?
    ďakujem

  2. Pozdravujem, nevieme, netusime. Mozete sa skusit obratit s rovnakou otazkou na MC Nove Mesto. Budeme vdacni, ak sa s pripadnou odpovedou podelite.

Komentáre - Zanechajte nám komentár