Nenápadné technické pamiatky…

V súvislosti s búraním budov tovární, ktoré na Slovensku (a aj v Uhorsku) vytvorili základ elektrotechnického priemyslu sa redaktor ktorýchsi novín opýtal energetikov, či nemajú objekty, ktoré by sa dali považovať za pamiatky.

Odpoveď bola negatívna a pre mňa to bolo prekvapenie. Avšak po trošku hľadania informácií na webe som niečo možno pochopil…

Je zaujímavé, že sa u nás prezentujú svojou históriou železničiari , plynári a vodári, dokonca nájdeme múzeum kolies , letectva , dopravy a rôznych iných múzeí zameraných na techniku, ale o elektrotechnike nenájdeme na Slovensku nič. Možno aj preto „ani pes neštekol“ pri búraní Siemens – Schuckert ( BEZ, Danubius-Elektrik), Kablo a teraz Gumon. Ako pre štátne múzeá, tak (dnes už) súkromné elektrotechnické a energetické spoločnosti história elektrotechniky neznamená asi nič.
Pripomeniem iba, že už pri vzniku I. Československej republiky existovali, alebo sa postavili na území Slovenska elektrárne v Bratislave, Komárne, Trnave, Handlovej, Poprade, Košiciach a vodné elektrárne v Podbrezovej, sústava elektrární pri Starých horách… Pred druhou svetovou vojnou sa začali budovať aj priehrady na Váhu.

Tieto stavby neraz doteraz slúžia a možno aj preto si asi nikto nepripúšťa, že objekty sú už pamiatkami. Mnohé takéto objekty sa postavili podľa návrhov známych architektov Napríklad podľa Jurkoviča sa postavili pre Západoslovenské elektrárne v roku 1937:
Okresná spínacia stanica v Senici, v Bratislave stavbu krytu CO pre zamestnancov ZSE.
a dostavbu, resp. nadstavbu budovy ZSE. V roku 1938 stavbu montážnej veže v Trnave a obytného domu pre zamestnancov. V roku 1940 stavbu turbocentrály a prestavbu vodojemu, okrem toho aj úpravu budovy Energoprojektu v Bratislave. V roku 1942
inšpektorát ZSE v Hlohovci – stavbu skladu, spínacej stanice a krytu CO a úpravu kancelárií v administratívnej budove ZSE na Pražskej ulici v Bratislave.

Skúsme sa okolo seba poobzerať a nájsť pamiatky nášho elektrotechnického priemyslu aj tam, kde by sa zdalo, že nie sú…

Určite ste už viacerí išli cestou zo Starých hôr na Donovaly. Po pravej strane sú dve vodné nádrže. To, že tam nie sú iba pre ochranu pred jarnými prívalmi vody vie iba málokto…

A žeby takéto nenápadné budovy ukrývali technický skvost prvý na Slovensku?

image0021.jpg

image0041.jpg

image006.jpg

Pri bližšom preskúmaní zistíte, že vnútri v budovách sú elektrárne a dokonca aké?
Jedná sa o prvú sústavu prečerpávacích elektrární na Slovensku!

image008.jpg

image010.jpg

image012.jpg

image014.jpg

Alebo si vykračujete po ulici a naraz na zemi objavíte čosi, čo sa dnes v meste neobjavuje… Čo to je?

image016.jpg

Pomaly zdvíhate hlavu a medzi popínajúcim brečtanom nájdete stĺp vzdušného elektrického vedenia.

image020.jpg

To je šok. V centre Bratislavy a v roku 2008 pred Vami stojí liatinový používaný !!! stĺp…

image018.jpg

Hľadajte a všímajte si, určite objavíte veľa vecí,

okolo ktorých ste doteraz chodili a netušili, že ešte existujú…

Marian Pavúk Paulini

Foto: Zora Kalka Pauliniová a Marian Pavúk Paulini


2 Responses to “Nenápadné technické pamiatky…”

  1. “… ale o elektrotechnike nenájdeme na Slovensku nič.”

    Dovolím si nesouhlasit. Co elektrárna v Lubochni ? Ale tu určitě velmi dobře znáte, jen jste na ni zrovna nevzpomněli.
    Jinak máte pěkné stránky, vážím si jakékoliv snahy v tomto směru. Foťte, pište, popularizujte. Je to potřeba. Ať už to nějaké ovoce v podobě zachráněných staveb přinese, nebo ne, vždycky to má cenu.

  2. Samozrejme, že kto chce a hľadá, ten nájde aj na Slovensku veľa vecí o elektrotechnike, ale pokiaľ viem, tak Ľubochnianska elektráreň nie je múzeum a nebola opravená preto, aby pripomínala počiatky elektrotechniky. Je naozaj zaujímavé, že ako Slovenské elektrárne, tak ani rozvodné závody asi nepokladajú svoju vlastnú históriu za zaujímavú a nikde sa s ňou (trvale) neprezentujú, ako spomínané iné technické odvetvia…

Komentáre - Zanechajte nám komentár


Warning: Undefined variable $user_ID in /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-content/themes/yellowjacket-10/comments.php on line 77





Fatal error: Uncaught TypeError: Cannot access offset of type string on string in /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-content/plugins/wp-super-cache/wp-cache-phase2.php:567 Stack trace: #0 /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-content/plugins/wp-super-cache/wp-cache-phase2.php(313): wp_cache_get_ob('<!DOCTYPE html ...') #1 [internal function]: wp_cache_ob_callback('<!DOCTYPE html ...', 9) #2 /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-includes/functions.php(5221): ob_end_flush() #3 /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-includes/class-wp-hook.php(307): wp_ob_end_flush_all('') #4 /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-includes/class-wp-hook.php(331): WP_Hook->apply_filters('', Array) #5 /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-includes/plugin.php(474): WP_Hook->do_action(Array) #6 /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-includes/load.php(1100): do_action('shutdown') #7 [internal function]: shutdown_action_hook() #8 {main} thrown in /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-content/plugins/wp-super-cache/wp-cache-phase2.php on line 567