Šachy s úzkorozchodnými vozidlami

V posledných dňoch bola rozohraná zaujímavá šachová partia s úzkorozchodnými vozidlami.

Z JHMD (Jindřichohradecké místní dráhy a. s.) sa späť na Slovensko vrátil pôvodne Korytnický trojokeňák, ktorý vymenilo ČHŽ (Čiernohronská železnica n.o.) pred pár rokmi za strojný vyťahovák pražcov. Výmena nebola uskutočnená spätne, takže strojný vyťahovák je naďalej na ČHŽ a novým prevádzkovateľom (majiteľom ?) Korytnického vozňa sa stala iná organizácia…

image0021.jpg

Korytnický trojokeňák krátko po dovezení do depozitu ČHŽ.

image0041.jpg
Korytnický trojokeňák po obnove v prevádzke na ČHŽ.

image0061.jpg
Strojný vyťahovák pražcov, za ktorý bol Korytnický trojokeňák vymenený s JHMD.

dscf8712.JPG

Pôsobenie vozňa u JHMD dokumentuje fotografia z www.jhmd.cz a jeho história uverejnená rovnako na stránkach JHMD:

„tříokeňák“ Ci/u 329 pochází z trati Ružomberok – Korytnica kúpele a vyroben byl v roce 1908 vagónkou v Györu. Po dodání vozů Balm/ú na tuto slovenskou úzkokolejku byl odprodán na agrární dráhu do jihoslovenských Želiezovců, kde sloužil přepravě vězňů na pracoviště. Po zrušení dráhy byl zachráněn a později i provozován na Čiernohronské železnici a od roku 1998 je v Jindřichově Hradci výměnou za traťový stroj SVP 74-140.

Novým prevádzkovateľom (majiteľom ?) Korytnického trojokeňáku je Poľnohospodárske múzeum v Nitre.

V Nitre vznikne zaujímavá súprava dvoch Korytnických trojokeňákov (jeden trojokeňák už Nitra vlastní). Súprava by mohla byť aj trojdielna, avšak to by Kysucké múzeum muselo opraviť svoj trojokeňák, ktorý im hnije v „prírodnom“ depozite, ako väčšina vzácnych vozidiel…

img_0037.JPG

Nitriansky Korytnický trojokeňák v zime 2006.

p1070396.JPG

Tretí trojokeňák v „depozite“ v skanzene na Vychylovke v lete 2007.

p1070397.JPG

Detail nápisu na ráme.

Za trojokeňák bol z Nitry JHMD odovzdaný motorový vozeň M 21.003, ktorý dojazdil v Prešove.

image0081.jpg

M 21.003 v Poľnohospodárskom múzeu v Nitre v zime 2006

image0102.jpg

Druhá strana vozňa fotená v lete 2007, na čele je vidieť, že na vozni sa začala obnova...

 image0121.jpg

Fotografia bočnice vozňa s prstom obtiahnutým písmom…

 image0141.jpg

Vyviazané podvozky motorového vozňa M 21.003  Foto: leto 2007 

image0161.jpg

Pôvodný motor motorového vozňa spolu s prevodovkou. Unikátom tejto zostavy je motor, ktorý je reverzačný – je ho možné naštartovať na oba smery a tým nie je potrebná reverzačná prevodovka a rovnako je zaujímavá aj prevodovka, ktorá je planétová (ako napríklad v moderných obrnených transportéroch) – radiť je možné pod záťažou. Foto: leto 2007

Zároveň bola na ČHŽ zapožičaná parná lokomotíva U 36.001 (Kolbena) z Poľnohospodárskeho múzea v Nitre vzhľadom na to, že ČHŽ si doteraz nedokázala opraviť do prevádzkyschopného stavu ani jednu zo svojich donedávna prevádzkyschopných parných lokomotív, hoci to sľubovala pred otvorením sezóny dokonca v TV Markíza… (táto informácia, ktorú sme získali pred prevozom lokomotívy sa neskôr ukázala ako mylná, lebo na ČHŽ išla nakoniec lokomotíva BS – 80 U 25.001) 

image0181.jpg

Lokomotíva U 36.001 po úspešnej tlakovej skúške v roku 2007 v Nitre

image0201.jpg

image0221.jpg

Lokomotíva U 25.001 (BS 80), ktorá vypomáhala na ČHŽ…

 p1050081.JPG

p1050091.JPG

Lokomotíva U 25.001 vo fotogalérii na stránke www.chz.sk:

Na staničke v Čiernom Balogu

Vo Vydrovskej doline

Na trati s výletnými vozňami 

Marian Pavúk Paulini


4 komentáre to “Šachy s úzkorozchodnými vozidlami”

  1. Zdravíčko pane Paulini,
    myslíte si, že je opravdu tak strašné, že se provedla výměna vozidel? ČHŽ má stroj vhodný na opravu tratě, JHMD má historický motorový vůz, v Nitře mají historický dřevěný vůz no a ČHŽ má půjčenou mašinku, proč to hned dramatizovat? To, že nebyla na zahájení sezony na ČHŽ pára nebyla vina ČHŽ, ale autodopravce, ale to vy nejspíš nepochopíte… A to, že mají zapůjčenou mašinku, no a? Aspoň se bude na opravě parních mašinek pracovat v klidu a bez zbytečného stresu, aby se už jezdilo. Takže dle mě je to jen dobře.
    S pozdravem Radim Škopec

  2. Zdravíčko, velmi by mě zajímalo, kde jste přišli na to, že má být na Balogu U36.001, když tam je U25.001. A také by mě zajímalo, proč neprošel můj komentář, který jsem sem psal nedávno. A to tam nebylo žádné vulgární slovo ani invektiva. Žeby zde vládla tvrdá ruka cenzury a cokoliv, co není pochvalou na KOTP se potírá?

  3. Myslím, že zapožičanie lokomotívy nie je nič strašné a článok ani nič nedramatizuje, iba informuje.
    Inak ďakujeme za upresnenie informácie, ktorá lokomotíva na ČHŽ vypomáhala. Budeme radi aj v budúcnosti informovať o aktuálnom dianí (nielen) na ČHŽ a informácie priamo od zdroja a hlavne vopred sú vždy najlepšie…
    Ešte raz ďakujeme a prvítame spoluprácu aj prípadnou vzájomnou výmenou odkazov (banerov) na stránkach. Ako admina ČHŽ to asi pre Vás nebude problémom…. Zatiaľ sme si dovolili pridať linky do Vašej fotogalérie z akcie z nasadenia BS 80.
    S pozdravom
    Marian Pavúk Paulini

  4. Uzky rozchod, loco 0-2-0,rozchod 300mm.
    Forum, foto – http://www.750mm.ru/forum/viewtopic.php?f=4&t=49&start=90
    Video – http://chudotxt.rutube.ru/

Komentáre - Zanechajte nám komentár