Zapájanie verejnosti do ochrany a obnovy pamiatok

Tento rok v máji uplynulo okrúhlych 22 rokov od brigády nadšencov v Banskom múzeu v Banskej Štiavnici . Toto malé výročie nie je dôležité, nie je to žiaden medzník vývoja, ale pri scanovaní starých záberov ma staré zábery priviedli na myšlienky a úvahy o tom, ako sa verejnosť zapája do ochrany a obnovy technických pamiatok.

Brigáda v Banskom múzeu bol pokus ukázať, že amatéri dokážu niekedy za víkend urobiť to, čo sa štandartnými metódami, akými múzeá pracujú nedarí za oveľa dlhšiu dobu…

Časť partie na vrátnici – dokáže takáto partia čundrákov aj niečo urobiť?

image0042.jpg

Základ pre prácu sú osobné ochranné pomôcky a náradie…

Oto vybavený všetkým potrebným…. A už sa to oškrabáva a čistí….

image0082.jpg

Pružnica pred očistením…

… a po očistení.

Mašinka dostáva základnú farbu a brigádnici sem – tam tiež….

Chvíľa oddychu.

image0162.jpg

Obed zo svojich zásob.

Dielo sa chýli ku koncu.

image0202.jpg

Ešte malé upratovanie exponátov…

…a po očistení od farby môžeme spokojne z múzea vyraziť domov.

Táto brigáda bola ojedinelou lastovičkou v oblasti spolupráce múzejnej inštitúcie a verejnosti pri ochrane a obnove technických pamiatok. Dobrovoľníci časom dokázali aj v iných lokalitách a na iných technických pamiatkach, že dokážu pracovať kvalitne a efektívne, ale veľa záleží od organizátora, ako dokáže takúto pracovnú silu využiť. Je zaujímavé, že spolupráca tohto typu funguje hlavne okolo koľají, či už v MDC – ŽSR , Liptovskom múzeu – skanzen Pribylina , ČHŽ , Poľnohospodárskom múzeu v Nitre , Oravského múzea OM Dolný Kubín alebo v Múzeu kysuckej dediny v Novej Bystrici Vychylovke . Ako keby ostatné inštitúcie nemali o takúto spoluprácu záujem.

Aké práce dokážu robiť dobrovoľníci

Predovšetkým neodborné a manuálne (aj keď postupom doby a počtom odpracovaných brigád sa aj dobrovoľníci vypracujú na úplne odbornú úroveň). Typickými sú práce na poli zbierkotvorby (pomoc pri záchrane budúcich exponátov), konzervačné práce, ale môžu to byť aj pomocné výkopové práce. Rovnako radi dobrovoľníci pomáhajú pri prezentačných dňoch, ako napríklad Noc múzeí a podobne. Dobrovoľníci si zväčša prácu nevyberajú, ale chcú mať po práci pocit, že ich práca bola užitočnou. Okrem toho je dobré, aby to bola práca, ktorá má okamžitý merateľný (pre dobrovoľníka) konečný efekt. Napríklad úspešne nafarbený, alebo osadený exponát a podobne.

Čo potrebujú dobrovoľníci ku svojej práci

Ako každý pracovník, tak aj dobrovoľník potrebuje základné ochranné pomôcky, pričom je bežné, že pracovné oblečenie a topánky má každý vlastné, avšak veci, ako pracovné rukavice, ochranné okuliare… očakáva od organizátora. Rovnako očakáva pracovné náradie a materiál. Ak k tomuto organizátor zabezpečí navyše nejakú poživeň, tak určite dobrovoľníci zaplesajú… Sociálne zariadenie by malo byť samozrejmosťou….

Čo získa takouto spoluprácou múzejná inštitúcia

Predovšetkým neúnavných propagátorov múzejnej inštitúcie a nadšených priaznivcov technických pamiatok. Ďalej ochotných spolupracovníkov pracujúcich bez nároku na mzdu častokrát prinášajúcich vlastné náradie a materiál na obnovu exponátov (avšak toto netreba zneužívať). Budúcich podporovateľov projektov a možných sponzorov.

Ako sa dostane dobrovoľník ku spolupráci

Veľmi jednoducho, stačí si na internete vyhľadať záujmovú organizáciu, ktorá sa venuje spolupráci s múzejnými inštitúciami a skontaktovať sa. Potom už stačí iba chuť obetovať svoj voľný čas a priložiť ruky k dielu. No smutné je, že okrem železničných nadšencov takýchto spolkov v oblasti technických pamiatok pravdepodobne niet (samozrejme, že existujú ešte auto-moto veteránisti)….

Dokážu pracovať ľudia aj dnes s nadšením zadarmo?

Určite! Každý týždeň to dokazujú svojou prácou v záujmových skupinách ako napríklad: Klub priateľov histórie železničnej dopravy Bratislava Východ, Albatros klub pri RD Bratislava hl., Spolok výhrevne Vrútky, Klub historickej techniky pri Rušňovom depe vo Zvolene, Veterán klub železníc Poprad, Prievidzký parostrojný spolok, Klub historických koľajových vozidiel pri RD Haniska pri Košiciach, Kružok, Spoločnosť pri Považskej lesnej železnici

image0241.jpg

Čistenie trate vekovou skupinou cca 15 ročných.

 image0261.jpg

Mladí modelári s vedúcim upravujú nástupisko vo Vydrovskej doline

image028.jpg

Náter lavičiek v MDC detskou pracovnou silou…

image030.jpg

Obnova náteru nákladného vozňa,

ktorý sa následne zúčastnil osláv 160 výročia železníc.

image032.jpg

Výmena podvalu výhybky – odborná práca vykonávaná

prevažne amatérmi vedenými odborníkom.

O takýchto vydarených akciách sa môžete dočítať aj na stránkach železničného servera www.vlaky.net v článkoch: VLAKY.NET brigáda na Rendézi , Pozvánka na brigády , 2. brigáda k „Zrazu 2007“ , Rendez 2007, 1. brigáda

Marian Pavúk Paulini


Foto: Pavúk a Kalka


Komentáre - Zanechajte nám komentár


Warning: Undefined variable $user_ID in /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-content/themes/yellowjacket-10/comments.php on line 77





Fatal error: Uncaught TypeError: Cannot access offset of type string on string in /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-content/plugins/wp-super-cache/wp-cache-phase2.php:567 Stack trace: #0 /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-content/plugins/wp-super-cache/wp-cache-phase2.php(313): wp_cache_get_ob('<!DOCTYPE html ...') #1 [internal function]: wp_cache_ob_callback('<!DOCTYPE html ...', 9) #2 /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-includes/functions.php(5221): ob_end_flush() #3 /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-includes/class-wp-hook.php(307): wp_ob_end_flush_all('') #4 /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-includes/class-wp-hook.php(331): WP_Hook->apply_filters('', Array) #5 /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-includes/plugin.php(474): WP_Hook->do_action(Array) #6 /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-includes/load.php(1100): do_action('shutdown') #7 [internal function]: shutdown_action_hook() #8 {main} thrown in /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-content/plugins/wp-super-cache/wp-cache-phase2.php on line 567