Cesta tam a zasa naspäť, alebo: Ako BS – 70 z Nitry a do Nitry putovala

bs-70-1Na začiatku bol nápad. Ako pútač výstavy o vlakoch v medzinárodnom dome umenia pre deti Bibiana umiestniť lokomotívu. Treba však povedať, že to nebol až taký nový nápad, lokomotíva už pred Bibianou raz stála pri príležitosti podobnej výstavy, ktorú som robil v roku 1993. Avšak lokomotíva, ktorá tam stála vtedy už na Slovensku nie je – bola predaná do Česka. Takže nastalo hľadanie. Nakoniec sme vhodnú lokomotívu našli a majitelia boli tiež ochotní ju zapožičať, ale….

Najprv sme museli nájsť sponzorov, ktorí by boli ochotní uhradiť náklady na uvedenie lokomotívy do vystavovateľného stavy a náklady za prevoz. Nakoniec sa všetko podarilo…

image002
Lokomotíva „Kladenka“ Bt 50 pred Bibianou v roku 1993.

image004
Lokomotíva BS – 70 v Nitre pred renováciou.


Lokomotíva BS -70 v centre Bratislavy pred Bibianou už celkom zapadla a mnohí ju už pokladali za trvalú súčasť Starého mesta. No termín ukončenia výstavy o vlakoch v Bibiane sa blíži a tak sa aj mašinka musela vrátiť naspäť.

image006
Jediné miesto, odkiaľ sa môže lokomotíva zložiť pred Bibianu.

Mašinka sa objavila pred Bibianou dva dni pred otvorením výstavy o vlakoch: Na prvej koľaji pozor. Vzhľadom na stiesnené pomery pred Bibianou sa musela lokomotíva skladať z cestného privádzača a okrem toho sme museli lokomotívu presúvať ručne po pomocnom koľajovom poli, keďže žeriav s dostatočnou nosnosťou sa nedokázal na ceste ukotviť a žeriav s nižšou nosnosťou nedosiahol na miesto uloženia.

image008
Výroba pomocných koľajových polí.

Pred akciou sme si požičali koľajnice a vyrobili prenosné koľajové polia o dĺžke 2 x 6m. Potom bolo treba už iba priviesť na miesto uloženia cca 1,5 kubíka drviny, podkladové dosky pod prenosné koľajové polia a 5.11.2008 jednu hodinu po polnoci mohla akcia začať.

image010
Príchod lokomotívy na most je 5.11.2008 – 1:00…

image012
Prenos sa začína…

image014
Ukladanie na pomocné koľajové pole.

image016
Ťahanie reťazákom na miesto určenia.

image018
Všetko na mieste a my balíme o štvrtej ráno veci….

O dva dni sme s veľkou radosťou otvárali výstavu.

image020

Hostia sa schádzajú na otvorenie výstavy.

image022

Wáclav a Peter, dvaja neúnavní záchrancovia histórie…

image024
Mašinku deti pokrstili cukrom….

Po otvorení výstavy sa lokomotíva stala súčasťou Starého mesta. Lákala okoloidúcich na výstavu v každom počasí…

image026

Keď bolo pekne…

image028

Keď pršalo, alebo znežilo…

image030

Každodenné stretnutie dvoch vláčikov na námestí.

Pôvodný plán bol, že výstava bude do polovice apríla a preto aj povolenie na umiestnenie mašinky v centre mesta bolo do 15. apríla 2009. Avšak výstava je stále navštevovaná (a Bibiana nemá na novú financie…) a tak sa povolenie predlžuje o jeden mesiac. Nový termín je stanovený na 19.5.2009 s tým, že v nedeľu po noci múzeí bude s mašinkou rozlúčka. V nedeľu od rána do večera sa popri BS-70 vozia deti na malom parnom vláčiku a lúčia sa s mašinkou v Starom meste. Nakoniec kapela zahrá pár piesní a nás už čaká iba prevoz…

image032

Malá a ešte menšia mašinka…

image034
Deťom sa jazdenie na námestí veľmi páčilo.

image036

V pondelok poobede prevážame podkladové dosky a prenosné koľajové pole pred Bibianu (ako vždy, ani toto sa nedeje bez problémov, najprv mešká auto, potom sme sfúknutí majiteľom pozemku, kde nakladáme veci, že sme koľajnicou poškarabali betón a nakoniec sa krokom plížime obchvatom Bratislavy k Bibiane…). Našťastie večerná príprava nám ide od ruky. O 20:00 sa schádzame, najprv nanosíme podkladové dosky, inštalujeme prenosné koľajové pole a po odseknutí privarených zarážok s reťazákom presúvame lokomotívu o 6 m ďalej od Bibiany. O 23:00 sme hotoví. S dobrým pocitom sa rozchádzame a smejeme sa nad zásahom Polície, keď behom zisťujú, že niekto kradne lokomotívu….

image038
Presun o šesť metrov dokočený…

image040

Ešte pohľad z druhej strany….

O jednej hodine dopraváci uzatvárajú cestu a nabiehame. Najprv sa ukotvuje žeriav a k nemu prichádza podvalník. Koľajové pole, na ktorom stála lokomotíva je voľné a tak sa presúva na podvalník. Potom pripevňujeme lokomotívu a v tom momente začína vzbura živlov. Zdvihnutím lokomotívy sa spúšťa takmer tropický lejak. O chvíľu je na námestíčku 5 cm súvislá vrstva vody. Dopraváci sa schovávajú do áut, ale my makáme ďalej. Musíme upevniť lokomotívu a ešte naložiť prenosné pole a podkladové dosky.
Možno to bolo aj tým lejakom, alebo tým, že sme to robili už po druhý krát, ale určite sme sa ponáhľali. O pol tretej sme boli hotoví (nielen s prácou, ale aj so silami)  a konvoj mohol vyraziť. Žeriav do firmy na odstavenie a ťahač s trajlerom do Nitry s malou zastávkou na vyloženie prenosného poľa a podkladových dosiek…

image042

Nakladanie koľajového poľa.
image044
Lokomotíva sa zdvíha a začína liať…


Ráno jazdná súprava čakala v Nitre a Wáclavova čata začala vykladanie. Nás v Bratislave čakalo ešte vyčistenie námestia (odvoz 1,5 kubíka drviny), rozobratie pomocných koľajových polí a odvoz podkladových dosiek….

Lokomotíva sa zatiaľ stala novou hviezdou Nitry. V súčasnosti je totiž umiestnená na námestí pred vstupom na výstavisko Agrokomplex, kde sa práve začína strojársky veltrh….

PS: Výstava Na prvej koľaji Pozor v Bibiane bude ešte do konca júna…

image046

Lokomotíva BS – 70 pred výstaviskom.

image048

Marian Pavúk Paulini

Foto: Boris, Dušan, Gabor, Jozef, Pavúk a archív Bibiana


2 Responses to “Cesta tam a zasa naspäť, alebo: Ako BS – 70 z Nitry a do Nitry putovala”

  1. Přeji vše nejlepší. Bezkonkurenční. Paráda. Přeji vše dobré. Otto Holubec – strojvedoucí na penzi Praha ČSR

  2. http://www.veterany.eu/?p=12205

Komentáre - Zanechajte nám komentár


Warning: Undefined variable $user_ID in /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-content/themes/yellowjacket-10/comments.php on line 77





Fatal error: Uncaught TypeError: Cannot access offset of type string on string in /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-content/plugins/wp-super-cache/wp-cache-phase2.php:567 Stack trace: #0 /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-content/plugins/wp-super-cache/wp-cache-phase2.php(313): wp_cache_get_ob('<!DOCTYPE html ...') #1 [internal function]: wp_cache_ob_callback('<!DOCTYPE html ...', 9) #2 /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-includes/functions.php(5221): ob_end_flush() #3 /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-includes/class-wp-hook.php(307): wp_ob_end_flush_all('') #4 /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-includes/class-wp-hook.php(331): WP_Hook->apply_filters('', Array) #5 /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-includes/plugin.php(474): WP_Hook->do_action(Array) #6 /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-includes/load.php(1100): do_action('shutdown') #7 [internal function]: shutdown_action_hook() #8 {main} thrown in /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-content/plugins/wp-super-cache/wp-cache-phase2.php on line 567