Banský skanzen s originálnou vôňou…

image0021Ako doprovodný program k 6.modulovému stretnutiu – BOJNICE 2009 sme si vybrali aj návštevu banského skanzenu. Teraz si asi hovoríte, že či to z Prievidze nebolo do Banskej Štiavnice ďaleko… Nie, neboli sme v banskom skanzene v Štiavnici (ktorý asi pozná každý), ale zašli sme do HORNONITRIANSKEHO BANSKÉHO SKANZENU v bani Cigeľ.

image0041
Povrchové časti bani Cigeľ, pohľad od príchodovej cesty.

Tento menej známy skanzen je zaujímavý aj tým, že sa nachádza v bani, v ktorej sa ešte stále ťaží. Čo to pre návštevníkov znamená? Hlavne pocit, že atmosféra (zvuky, vôňa…) je nefalšovaná a čerstvá. Do skanzenu sa vchádza hlavným vchodom, kadiaľ každodenne vchádzajú aj baníci do práce. Rovnako po poučení o bezpečnosti vchádzame do bane banským vláčikom, ktorým chodia bežne baníci. Iba prehodenie výhybky spôsobí, že nejdeme na ťažobný úsek, ale do ukážkovej časti.

image0061

Výprava pripravená na vstup do bane.

image0081
Každý vyfasoval v lampárni svietidlo a predtým odovzdal známku, ktorá potvrdzuje, že bude v podzemí.

image0101
Pracovník evidujúci pohyb v podzemí.

image0121
Banská železničková stanica v bani Cigeľ.

image0141
Rušňovodič nastupujúci do práce.

image0161

Vo vagóne putujeme do bane…

image0181
Jazda tmou.

image0201
Vláčik vchádza cez dvere, ktoré upravujú banské vetry.

image0221
Konečná – vystupovať!

image0241

Banský záchranný vozeň.

image0261
V bani je stála teplota a vlhkosť a tak sa tam hubám a pliesňam darí.

image0281

Závesný prepravný systém. Koľajnica tvaru I je zavesená pod stropom.

image0301
Výhybka závesného systému.

image0321

Časť expozície…

image0341
Kráčajúce podpery nám ukázali v akcii…

image0361
Rozprávanie bolo veľmi zaujímavé.

image0381
Banský koľajový nakladač.

image0401

Mladí baníci sa vracajú naspäť na povrch aj s vyťaženým kusom uhlia – doteraz ho máme uložený doma, veď čo keď znovu nebude plyn….

image0421
U už sme späť na stanici.

image0441

Odstavené lokomotívy

Čo sme videli na povrchu:

image0461
Nákladná lanovka.

image0481

Ktorá medzi zeleňou mizne v utropách industriálnych budov…

image050
Násypka uhlia z jednej….

image052
….a z druhej strany.

image054
Veľa industriálnych stavieb a ešte viac dopravníkových pásov…

image056
“Povinná” foto lokomotív používaných na vlečke.

image058
Detail nápisu na Čmeliaku.

A čo na záver? Asi iba odporúčanie: Ak Vás vietor zaveje do týchto končín neváhajte a navštívte banícky skanzen. Neoľutujete. Ale treba si na návštevu vyhradiť asi 3 hodiny času…

PS: O ďalšom sprievodnom programe  6.modulového stretnutia – BOJNICE 2009 si môžete prečítať v článku:  Odliatky a formy v Prievidzi

Marian Pavúk Paulini

Foto: Dano & Pavúk

A ešte pár užitočných informácií :
PREVÁDZKOVÝ PORIADOK HORNONITRIANSKEHO BANSKÉHO SKANZENU

TERMÍN PREHLIADOK: utorok – nedeľa (pondelok voľný deň)
ČAS PREHLIADOK: dopoludnia o 10:00 hod, popoludní o 14:00 hod
DĹŽKA PREHLIADKY: max 2 hod 30 min.
POČET ÚČASTNÍKOV: min. – 6 osôb, max. – 50 osôb
POZNÁMKA: – potrebné športové oblečenie a obutie, nevhodné pre deti do 3 rokov
VSTUPNÉ:
8,30 € dospelí
4,98 € deti (a žiaci základných škôl) do 15 rokov (len v sprievode s dospelou osobou)
5,81 € študenti stredných a vysokých škôl
5,81 € dôchodcovia

MIESTO: Baňa Cigeľ (Hornonitrianske bane Prievidza, a.s.)
Bansko-technické parametre:
Prevádzková lokalita: 2. ťažobný úsek bane Cigeľ
Úložné pomery: západná časť handlovského uhoľného ložiska
Nadmorská výška počvy uhoľného sloja: 430,0 mnm
Nadmorská výška sprístupnených chodieb: 392,0 mnm
Dĺžka sprístupnených chodieb v 2.ťažobnom úseku: 566 m
Dĺžka dopravnej trasy vláčikom: 2 312 m


Komentáre - Zanechajte nám komentár


Warning: Undefined variable $user_ID in /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-content/themes/yellowjacket-10/comments.php on line 77





Fatal error: Uncaught TypeError: Cannot access offset of type string on string in /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-content/plugins/wp-super-cache/wp-cache-phase2.php:567 Stack trace: #0 /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-content/plugins/wp-super-cache/wp-cache-phase2.php(313): wp_cache_get_ob('<!DOCTYPE html ...') #1 [internal function]: wp_cache_ob_callback('<!DOCTYPE html ...', 9) #2 /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-includes/functions.php(5221): ob_end_flush() #3 /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-includes/class-wp-hook.php(307): wp_ob_end_flush_all('') #4 /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-includes/class-wp-hook.php(331): WP_Hook->apply_filters('', Array) #5 /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-includes/plugin.php(474): WP_Hook->do_action(Array) #6 /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-includes/load.php(1100): do_action('shutdown') #7 [internal function]: shutdown_action_hook() #8 {main} thrown in /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-content/plugins/wp-super-cache/wp-cache-phase2.php on line 567