Záchrana Viedenskej električky – lokomotívy Eg 6 (aktualizované 31.07.2011)

Lokomotíva Eg 6 z roku 1913 stála na čele Viedenskej električky a ťahala diaľkové vlaky v úseku námestie Korunovačného pahorku – Stanica Kopčany v rokoch 1914 – 1935. Dnes stojí s defektnými motormi odstavená v Rakúsku a čoskoro bude ponúknutá na predaj, alebo zošrotovanie…

Lokomotíva Eg 6 spolu s lokomotívou Eg 5 sú vozidlá, ktoré patrili spoločnosti P.O.H.É.V. (Pozsony Országhatárszeli Helyiérdekú Villamos Vasút). Táto spoločnosť prevádzkovala časť tzv. Pressburgerbahnu. Elektrická lokálna železnica Bratislava – Viedeň fungovala v rokoch 1914 – 1945. Tieto vozy slúžili pre ťahanie kurzových (osobných) vozňov diaľkových vlakov v úseku námestie Korunovačného pahorku – Stanica v Kopčanoch, kde bola výmena lokomotív z dôvodu inej napäťovej sústavy pre úsek Kopčany – Gross Schwechat.


Eg 6 na námestí Korunovačného pahorku (dnes Vajanského nábrežie).

Vozy vyrobila firma GANZ Budapešť v roku 1913 (v rakúskych záznamoch je nesprávne uvádzaný rok 1916) ako dve štvorosové elektrické lokomotívy s otáčajúcimi podvozkami špeciálne pre Bratislavu.


Eg 6 pri depe Kopčany.


Eg 6 na zastávke Petržalka.

Museli spĺňať tieto podmienky:
1. Vyhovovať bežnej železničnej trati, ale museli byť vhodné aj pre pouličnú dopravu. Boli teda vybavené železničným ako aj električkovým spriahadlom.
2. Museli vyhovovať podmienkam pre ťahanie vlaku cez mostné rampy a most Františka Jozefa (Starý most). Tento cestný most kládol podmienky, že i po jeho zosilnení nemohol byť žiaden osový tlak vyšší ako 6,5 tony. Tým bola stanovená aj najvyššia váha vozidla na 26 ton.
3. Museli byť vybavené bočným zberačom na odber prúdu z tretej napájacej koľajnice, ktorá bola použitá v prepriahanej stanici Kopčany (výmena lokomotív jednosmerne/striedavé napätie).

Použitie elektrických lokomotív Eg 5 a Eg 6 v prevádzke netrvalo dlho. Doprava po 1. svetovej vojne silno poklesla a frekvencia diaľkových vlakov Viedeň – Bratislava bola slabá, takže obe lokomotívy boli od roku 1920 používané len sporadicky, boli väčšinou v zálohe a boli neskôr v roku 1935 s konečnou platnosťou odstavené v depe Kopčany (prestavba bratislavskej trate na úzky rozchod). Cez sprostredkovanie firmy Siemens, respektíve DRB (Nemecké ríšske dráhy) boli lokomotívy Eg 5 a Eg 6 v roku 1941 predané. Dostali sa do vlastníctva firmy Stern und Hafferl. Lokomotíva Eg 5 dostala po viacerých prečíslovaniach číslo E 22.003 a Eg 6 22.004.

Eg 5 bola odkúpená Tramway museum Mariazell a v roku 2000 zrekonštruovaná do je pôvodnej podoby (avšak bez bočného zberaču na odber prúdu z tretej koľajnice), akú mala v časoch svojho pôvodného pôsobenia u firmy P.O.H.É.V. Rekonštrukciu robila firma DRAH-SERVIS v Brne. V súčasnosti majú v Mariazelli z časti niekdajšej Viedenskej električky aj dva kurzové vozne, električkové vozne a zvyknú ich podľa požiadavky prevádzkovať. Priamo na stránke múzea je uvedený aj nesprávny udaj, že lokomotíva je z roku 1916.


Eg 5 po rekonštrukcii firmou DRAH-SERVIS.


Eg 5 s kurzovým vozňom v múzeu električiek v Mariazelli.

Tramwaymuseum Mariazell: TU
Fotky z Mariazellu: TU

Lokomotíva Eg 6, ktorá premávala v Bratislave, a o ktorej záchranu Klub priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy usiluje, je stále vo vlastníctve firmy Stern und Hafferl a bola v prevádzke do konca minulého roku na trasách Linzer Lokalbahn (LiLo, LLB). Je deponovaná v prevádzke v Eferdingu. V súčasnosti má defektné tri zo štyroch motorov. Funkčné motory boli vymenené do dvoch lokomotív typu Eg, ktoré StH ešte prevádzkuje. Lokomotíva E22 004 (Eg 6) má byť tento rok vyradená z evidencie a tým je určená na ďalší predaj alebo zošrotovanie! – toto sú informácie priamo od vedúceho depa v Eferdingu.


Eg 6 v stanici Eferding 3. mája 2005.


Lokomotívy Ganz radu Eg v Eferdingu (z muničnej fabriky vo Wöllesdorfe), úplne vľavo bratislavská Eg 6.

Klub preto začal iniciatívu za jej záchranu a odkúpenie. Oslovil priamo jej rakúskeho majiteľa so žiadosťou odkúpiť ju a zabrániť tak jej zošrotovaniu. Lokomotívu chce zachrániť pre muzeálne účely. Lokomotíva má cca 30 ton a súčasný vlastník ju môže pokojne odpredať ako šrot, za cenu cena zhruba 250 eur za tonu + 20 % DPH. To znamená, že čistá kúpa by bola cca na úrovni 9 000 eur s DPH.


Eg 6 v Eferdingu 30.01.2011.

Zámer je kúpiť ju za pomoci sponzorov a darcov na Klub priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy, čo je občianske združenie. Klub má prístup od jednej spoločnosti, ktorá by vedela za symbolickú cenu – sponzorstvo – lokomotívu prepraviť na vagóne z Eferdingu predbežne na Rendez do Múzejno-dokumentačného centra ŽSR.

Viac informacii na Facebooku: TU

O ďalšom dianí v súvislosti so záchranou lokomotívy Eg 6 budeme informovať.

Text aj fotografie poskytol Roman Delikát.


 

AKTUALIZÁCIA 31.07.2011

Klub priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy sa na verejnosť obracia s prosbou o pomoc pri získavaní finančných prostriedok na odkúpenie a následnú rekonštrukciu lokomotívy Eg 6.

Pomôcť záchrane legendárnej električky je možné prispením ľubovoľnej čiastky na účet: 0635505694/0900, variabilný symbol: 1914. Ďakujeme!

Kontakt: Klub priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy, Bučinová 8, 821 07 Bratislava; kpmhardATgmail.com; http://www.facebook.com/viedenskaelektricka

Stav lokomotívy počas jej obhliadky uskutočnenej členmi Klubu mestskej hromadnej a regionálnej dopravy v Eferdingu v máji 2011:


Lokomotíva Eg 6 úplne vpravo.

Reportáž TV Bratislava “Boj za záchranu historickej električky”: TU

O ďalšom dianí v súvislosti so záchranou lokomotívy Eg 6 Vás budeme informovať.

 

 

AKTUALIZÁCIA 29.09.2011

Viedenskej električke hrozí zošrotovanie: TU




3 Responses to “Záchrana Viedenskej električky – lokomotívy Eg 6 (aktualizované 31.07.2011)”

  1. http://www.bratislavskenoviny.sk/najnovsie-spravy-z-bratislavy/doprava/lokomotiva-viedenskej-elektricky-sa-moze-po-70-rokoch-vratit-do-bratislavy.html?page_id=223249

  2. […] projekte záchrany lokomotívy Eg 6 už KOTP informoval, všetky informácie sú tiež dostupné na facebook stránke […]

  3. Kolko je zatial vyzbieranych penazi ? Je vobec realne odkupenie ?

Komentáre - Zanechajte nám komentár


Warning: Undefined variable $user_ID in /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-content/themes/yellowjacket-10/comments.php on line 77





Fatal error: Uncaught TypeError: Cannot access offset of type string on string in /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-content/plugins/wp-super-cache/wp-cache-phase2.php:567 Stack trace: #0 /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-content/plugins/wp-super-cache/wp-cache-phase2.php(313): wp_cache_get_ob('<!DOCTYPE html ...') #1 [internal function]: wp_cache_ob_callback('<!DOCTYPE html ...', 9) #2 /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-includes/functions.php(5221): ob_end_flush() #3 /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-includes/class-wp-hook.php(307): wp_ob_end_flush_all('') #4 /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-includes/class-wp-hook.php(331): WP_Hook->apply_filters('', Array) #5 /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-includes/plugin.php(474): WP_Hook->do_action(Array) #6 /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-includes/load.php(1100): do_action('shutdown') #7 [internal function]: shutdown_action_hook() #8 {main} thrown in /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-content/plugins/wp-super-cache/wp-cache-phase2.php on line 567