Most na Filiálke – smútočné oznámenie

most.jpgZačiatkom septembra 2006 po dlhej a vyčerpávajúcej chorobe nás navždy opustil oceľový nitovaný most pre peších nad železničnou stanicou Bratislava – Filiálka. Posledná rozlúčka so stanicou a odvoz do stále hladných vysokých pecí sa uskutočnila v piatok 08.09.2006.

Prežil zúrenie prvej aj druhej svetovej vojny, prežil socializmus, ale pamiatkam nežičiaci dnešok neprežil. Česť jeho pamiatke!

Po malom úvode trošku podrobností

Železničná stanica Bratislava – Filiálka je v dlhodobej agónii. Táto agónia začala prerušením trate cez stred mesta do Petržalky a tak sa z priebežnej stanice stala hlavová. Koncom osemdesiatych rokov do a zo stanice prestalo chodiť aj to málo osobných vlakov, čo ešte ráno a poobede chodilo, nakládka tovarov stále redla až do terajšieho stavu. Teraz jediným „tovarom“, ktorý sa ešte nakladá je železný šrot a zberový papier. Stanica dlhodobo slúži iba na odkladanie nákladných vozňov čakajúcich na opravu, alebo likvidáciu. Priestor sa stal útočiskom húfov bezdomovcov, ktorí využívajú opustené garáže a bývalé továrenské objekty. (vedľa stanice sú napríklad haly bývalej BEZ-ky, Ferony…) Všade odpad a smrad… Situácia je o to zaujímavejšia, že sa jedná o centrum Bratislavy. Vzhľadom na túto situáciu sú predstavitelia mestskej časti Nové Mesto so železnicou v spore. Mesto by rado tento lukratívny pozemok zastavalo (to, že v budúcnosti v tejto oblasti určite bude treba dopravný koridor si akosi nepripúšťajú). Železnice snívajú o novej hlavovej a teraz už dokonca aj priebežnej stanici (pripravili projekt tunelu popod celé mesto a Dunaj do Petržalky) Na toto handrkovanie o územie a nevšímavosť doplatil spomínaný most. Nenašiel sa nikto, kto by investoval do údržby a tak ho radšej rozpálili. Je nepochopiteľné, že podobné artefakty minulosti sú vo vyspelom svete cenené a bežne ich umiestňujú do nových komplexov a aj tento most by sa určite vynímal v danom priestore. Určite by sa dal zakomponovať do novej modernej stanici, alebo do nového bizniscentra…

Galéria fotiek zo života mosta (ak niekto vlastníte historické fotky, pošlite – pridáme ich do galérie)


Most od Kukučínovej ulice (pri Radošínskom naivnom divadle)

Most od Kukučínovej ulice

Celkový pohľad z Kukučínovej ulice

Schodisko na Kukučínovu z druhej strany od koľajiska

Podpery mosta pohľad od staničnej budovy na Kukučínovu ulicu

Podpera a most pohľad smerom na staničnú budovu


Detail držiakov bývalého el. vedenia


Podpera pred schodiskom na Račiansku ulicu


Detail schodiska na Račiansku ulicu


Detail schodiska na Račiansku ulicu z druhej strany


Schodisko v čase, keď pre havarijný stav zamedzili na most vstup


Ešte raz detail schodiska aj so zábranou


Most v zime ešte priechodný


Pohľad z mosta na koľajisko smer Rača

Pohľad z mosta na koľajisko smer centrum mesta

(poschodová budova so žltými pásmi medzi oknami je železničná poliklinika– popred ňu viedla trať zo stanice do Petržalky cez Starý most)

 

Marian Pavúk Paulini


2 Responses to “Most na Filiálke – smútočné oznámenie”

  1. Tam som byval (na Kukucinke) a cvengot a buchot naraznikov posunovanych vagonov tam bol pocut skoro stale, k tomu este tento most a obcas cokoladova vona z Figara, nuz krasne casy…

  2. V BEZ.ke som odpracoval 20rokov a nemám žiadnu fotografiu –
    veľká vďaka Vám za tieto fotografie aj za článok a fotografie Siemensky ( BEZ-01).

Komentáre - Zanechajte nám komentár


Warning: Undefined variable $user_ID in /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-content/themes/yellowjacket-10/comments.php on line 77





Fatal error: Uncaught TypeError: Cannot access offset of type string on string in /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-content/plugins/wp-super-cache/wp-cache-phase2.php:567 Stack trace: #0 /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-content/plugins/wp-super-cache/wp-cache-phase2.php(313): wp_cache_get_ob('<!DOCTYPE html ...') #1 [internal function]: wp_cache_ob_callback('<!DOCTYPE html ...', 9) #2 /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-includes/functions.php(5221): ob_end_flush() #3 /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-includes/class-wp-hook.php(307): wp_ob_end_flush_all('') #4 /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-includes/class-wp-hook.php(331): WP_Hook->apply_filters('', Array) #5 /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-includes/plugin.php(474): WP_Hook->do_action(Array) #6 /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-includes/load.php(1100): do_action('shutdown') #7 [internal function]: shutdown_action_hook() #8 {main} thrown in /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-content/plugins/wp-super-cache/wp-cache-phase2.php on line 567