Návrhy KOTP na vyhlásenie vecí za “Národnú kultúrnu pamiatku”
Vo februári 2006 KOTP podal na Pamiatkový úrad SR cca 15 návrhov na vyhlásenie vecí za Národnú kultúrnu pamiatku.
23.4.2007 z týchto návrhov bolo zatiaľ vybratých asi 5 návrhov a boli odoslané Ministerstvu kultúry na začatie správneho konania. Ostatné ešte čakajú a niektoré z našich návrhov sa nedočkali – kým pamiatkári dokázali zareagovať, pamiatky boli zošrotované, vyvezené za hranice… Medzi inými sme na vyhlásenie Národnú kultúrnu pamiatku navrhli tieto:
1. Úzkorozchodná parná lokomotíva „REPUBLIKA“ (ex Horné Orešany)
rok výroby 1919, výrobca Bretfield a Daňek, výrobné číslo 166,
Popis: trojnápravová úzkorozchodná lokomotíva tendrovka typu RIIIc, rozchod 600mm, usporiadanie Cn2t, výkon 40kW, služobná hmotnosť lokomotívy 10t, vonkajší rozvod Heusinger,
R III c pred predajom súčasnému majiteľovi v depozite Čiernohronskej železničky v Podbrezovej – Štiavničke (Foto D.Kelo cca 1988)
Stav lokomotívy 07.02.2006 u súčasného majiteľa v Mariánke – pravá a ľavá strana stav 07.02.2006
Detail vybavenia kabíny a pohľad na čelo lokomotívy
2. výletný vozeň štvornápravový – Šaling
podvozok – vagónka GYOR, dielenská výroba nadstavby, rozchod: 760 mm Popis: štvornápravový podvozkový vozeň otvorený (bez okien) so strechou s nástupom cestujúcich stredom vozňa, na jednej strane je brzdárska plošina, vozeň je vybavený ručnou brzdou a dvoma pozdĺžnymi drevenými lavicami, obklad vonkajších aj vnútorných stien je drevený.
Interiér vozňa , stav vozňa 29.01.2006 a detail ložiska
3. nákladná úzkorozchodná drezina Tatra Vm
výrobca Tatra typ Vm výrobné číslo Vm 51035 rozchod: 760 mm
Popis: nákladná dvojnápravová motorová drezina Tatra, jednomiestna drevená uzatvorená kabína pre vodiča predsadená pred nákladovú plošinu, rám z oceľových profilov pokrytých drevom, pod nákladovou plošinou je štvorválcový plochý zážihový motor Tatra s mechanickou 3 stupňovou prevodovkou
Drezina Tatra Vm 51035 v stanici Čierny Balog a detail evidenčného čísla foto 29.01.2006 stanica Čierny Balog
4. parná lokomobila
rok výroby 1940 výrobca Českomoravské strojárne úč.spoločnosť Praha 1940
výrobné číslo 16381 , inv. číslo ZP – 306 007
Popis: parná lokomobila – parný stroj spojený s parným kotlom do jedného nedeliteľného celku. Unikátny, avšak vo svojej dobe veľmi rozšírený spôsob stredne-veľkých zdrojov mechanickej energie. Obvykle (ako aj v tomto prípade) je parný stroj uložený na chrbte parného kotla a po stranách sú dva zotrvačníky, ktoré sú zároveň remenicami na plochý remeň. Parný kotol sa veľmi dobre udržoval, lebo je rozoberateľný – po uvoľnení skrutiek je možné vytiahnuť z kotla plamenec spolu s plamencovými rúrkami Uvedený parný dvojválcový stroj poháňal cez remenice transmisie píly na rezanie dreva. Pod jeho kotlom sa spaľoval drevný odpad vzniknutý pílením. Drevný odpad bol priamo z pílnice dopravovaný pásovým dopravníkom do palivového zásobníka stroja. Po rekonštrukcii píl na individuálny pohon elektromotormi sa pohon transmisií odpojil a parný stroj poháňal elektrogenerátor na výrobu elektriny. Odpadová (výfuková) para z parného stroja sa ešte využívala na vykurovanie administratívnych a výrobných priestorov.
Príslušenstvo: parné čerpadlo Sigma, výveva, napájacie ústrojenstvo.
parná lokomobila pohľad od remeníc a pohľad z pravej strany na parné valce
kotlový (výrobný) štítok a násypník paliva – stav 29.01.2006
5. rušeň parný úzkorozchodný U 46.901, typ 70-14
rok výroby 1942 , výrobca MÁVAG Budapest, výrobné číslo 5277 , inv. číslo 320
Popis: štvornápravová parná úzkorozchodná lokomotíva tendrovka, s Klein – Linder rejdovnými nápravami v pojazde, vonkajší rozvod Heusinger, rozchod 760 mm; usporiadanie Dn2t; výkon 80 kW, hmotnosť lokomotívz 18,3t, Tlak pary 1,4 MPa, výhrevná plocha kotla 48,14 m2, plocha roštu 1,04m2, priemer kolies 750 mm, priemer valcov/zdvih – 325/350 mm
U 46.901 na pomníku v BREZNE pred začatím obnovy
6. rušeň parný Smoschewer
úzkorozchodný typ RIIIc, rok výroby 1918, výrobca Smoschewer Wroclaw
výrobné číslo 625, inv. číslo 268, pri obnove zmenený rozchod zo 600 mm na 760 mm
Popis: trojnápravová úzkorozchodná lokomotíva tendrovka typu RIIIc, rozchod 760mm, usporiadanie Cn2t, výkon 40kW, služobná hmotnosť lokomotívy 10t, pretlak pary v kotle 1,2 MPa, výhrevná ploch kotla 18,9m2, plocha roštu 0,361m2, priemer/zdvih valcov – 215/300mm, priemer kolies 580mm, vonkajší rozvod Heusinger.
Rušeň Smoschewer, typ R III c, výrobné číslo 625 pred obnovou foto cca r.1988 a po obnove na čele vlaku.
7. vozeň výletný úzkorozchodný typ Ba/u 608
rok výroby 1942, výrobca MÁVAG Budapest (podľa nápisov na ložiskových domcoch by skôr mohlo ísť o výrobcu K Sachs. Ste… – detail foto nižšie)
výrobné číslo 5277, rozchod: 760 mm
Popis: štvornápravový podvozkový otvorený (bez okien) vozeň z úzkorozchodnej železnice Ružomberok – Korytnica kúpele so strechou s nástupnými plošinkami pre nástup cestujúcich na oboch koncoch, vozeň je vybavený ručnou brzdou a priečnymi drevenými lavicami s preklápacími operadlami, obklad vonkajších stien je plechový, vnútorný obklad je drevený.
Stav vozňa 28.01.2006 – stanica Čierny Balog, detail strechy, vnútorné vybavenie, detail ložiska.
8. vozeň krytý nákladný uzkorozchodný, podvozkový typ Za/u
rok výroby 1910, výrobca Weitzer János, rozchod: 760 mm
Popis: štvornápravový podvozkový zatvorený nákladný vozeň s posuvnými dverami na oboch stranách súmerne v strede, steny drevené, kostra skrine – oceľové profily
Vozeň Za-u
9. vozne kryté dvojnápravové typu D/u
rok výroby 1910, výrobca Magyar Belga, rozchod: 760 mm
Popis: dvojnápravový úzkorozchodný krytý vozeň používaný pre služobnú prepravu materiálu s brzdárskou plošinou na jednom čele vybavený ručnou brzdou, na oboch bokoch posuvné dvere, na strane brzdárskej plošiny jednokrídlové dovnútra otvárateľné dvere, jeden z vozňov bol doplnený o poštovú schránku.
Služobné vozne D/u na stanici Čierny Balog
chcem tam niečo o pamiatky hodnosti
stara lokomotiva je aj pred stanicou v Trnave
Zabudli ste dopísať že Smoschewer je najmenšia parná lokomotíva na Slovensku.