Krása nitovaných mostov…
Na miestach veľkej prevádzky vlakov a zároveň aj chodcov sa v minulosti pomerne bežne zriaďovali mosty pre peších ponad železničnú trať – takzvané lávky. Technológia zvárania oceľových konštrukcií sa začala rozširovať až okolo druhej svetovej vojny a tak lávky, ktoré vznikli pred týmto obdobím boli nitované. Mimochodom nitovanie má oproti zváraniu aj pár výhod. Napríklad nitovaný spoj je pružnejší a tým, že nitovanie tepelne neovplyvňuje základný materiál, spoj menej hrdzavie.
V Bratislave ich bolo pomerne dosť a asi prvý bol odstránený z prechodu pred Kablo. Druhý zmizol pomerne nedávno zo stanice Bratislava – Filiálka. No našťastie ešte existujú dva…
Neďaleko stanice Bratislava – Predmestie tesne pri firme Palma sa nachádza bordovo natretý most z Vítkovic.
Pomerne zle čitateľný (na tejto fotografii) nápis WITKOWITZ 1903,
takže máme rok postavenia, aj výrobcu…
Na tomto moste pribudli nad schodiskami striešky.
Stav mosta je alarmujúci, je takmer rovnako hrdzavý ako ten, ktorý zošrotovali na Filiálke… že by sa o neho (ne)starala tá istá mestská štvrť?
Hrdzavenie pochôdznej časti mosta je podľa mňa následok…
…nevhodnej úpravy nášľapnej vrstvy. Medzi asfaltovú vrstvu a kovovú konštrukciu mosta vniká (nasiakava) voda a keďže nemá ako rýchle uniknúť, tak podporuje korodovanie. Rovnako to bolo aj na moste na Filiálke.
Pohľad z Račianskej od fy. Palma
Pohľad späť na fy. Palma
A už sme na druhej strane (všimnite si vlhký pás pri špáre v strede).
Schodisko pri Istrochem.
Druhý nitovaný most sa nachádza v stanici Bratislava – Lamač. výrobcu a rok postavenia neviem (zatiaľ), ale vzhľadom na použitú technológiu odhadujem jeho vek na tiež okolo 100 rokov…
Pohľad na most smerom na Kúty
Pohľad na most smerom na Bratislavu
Oba mosty sú už na svojom mieste 100 rokov a pre svoj vek a technológiu akou boli postavené by si zaslúžili zachovanie a zápis do Pamiatkového fondu. Obom mostom asi hrozí zánik. Na trati Bratislava – Kúty sa časom určite rozbehne koridorizácia a modernizácia stanice Bratislava – Predmestie je už ohlásená. Nemyslíte, že by sa aspoň jeden z mostov mohol zachovať a (ak by zavadzal na svojom pôvodnom mieste) premiestniť napríklad do areálu Múzejného a dokumentačného centra v Bratislave na Rendezi?
Marian Pavúk Paulini
Súvisiace články:
Nitovaná lávka na žst. Ba predmestie bola v 45. týždni roku 2021 (11 – 12.11.2021) kompletne demontovaná…….