Vozidlá
Tak, ako postupne uverejňujeme príbehy a zážitky ľudí zo zachraňovania pamiatok, chceli by sme postupne uverejňovať príbehy o železničných vozidlách na Slovensku. O tom, kde skončili svoju pravidelnú prevádzku, kam boli prevezené, aby sa uchránili pred autogénom a čo sa s nimi dialo ďalej. Či sa dožili znovusprevádzkovania, alebo iba zabudnutia a postupného hrdzavenia, alebo nás opustili definitívne….
Niekde treba začať a nám sa zdá, že to pravé obdobie je asi rok 1991. V tomto čase už väčšina dnešných historických vozidiel nepracovala v pravidelnej prevádzke a už bola zväčša niekde, kde jej nehrozilo akútne nebezpečie šrotovania. Okrem toho to je čas tesne pred rozdelením republiky, takže už je možné povedať čo ostalo na Slovensku.
U normálne rozchodných vozidiel je na Slovensku situácia jasná, jediným vlastníkom je Múzejné a dokumentačné centrum. Majiteľmi úzkorozchodných vozidiel na Slovensku až na malé výnimky sú predovšetkým ČHŽ, Múzeum Kysuckej dediny KM Vychylovka, Múzeum liptovskej dediny LM Pribylina ( v tom čase boli vozidlá v Liptovskom Hrádku), Slovenské poľnohospodárske múzeum Nitra a Slovenské banské múzeum (SBM) Banská Štiavnica.
No úzkorozchodné vozidlá moderných trakcií (hlavne motorové) sa ešte v tomto čase nachádzajú aj u firiem, u ktorých boli donedávna v prevádzke, prípadne sa občasne ešte využívajú (v baniach, v Istrocheme, v Dubnici…, ale napríklad jedna zabudnutá BN-ka je u ČSD v Trenčianskej Teplej…).
Okolo roku 1991 bol internet v plienkach a tak sa informácie o vozidlách šírili najprv ústne a potom zásluhou pár nadšencov aj písomne. Ako takýto zdroj informácií vyzeral nájdete na nasledujúcich scanoch.
Súpis existujúcich parných lokomotív a kotlov
Priemyslové parné lokomotívy a úzkorozchodné vozidlá
Pár dobových rukou písaných poznámok…
Súpis cenných vozidiel moderných trakcií (posledná aktualizácia 10.05.1991)
Komentáre - Zanechajte nám komentár