TS: Bratislava zbytočne prišla o najhodnotnejšiu industriálnu pamiatku – Cvernovú továreň

Bratislava, 18. 6. 2012 – Klub ochrany technických pamiatok (KOTP), v spolupráci s iniciatívou Bratislava otvorene (BAO) oznamuje verejnosti, že v sobotu 16. 6. 2012 prišla Bratislava o posledný kompletne a komplexne zachovaný industriálny areál zo začiatku 20. storočia, navyše s veľkou mierou autenticity, v dobrom technickom stave a s veľkým potenciálom na adaptáciu a nové využitie: historickú Uhorskú cvernovú  továreň na Páričkovej, Svätoplukovej a Košickej ulici („Cvernovka“).

Na zoznam nezmyselne zničených unikátnych technických pamiatok Bratislavy tak ku Kablovke, Gumonke, Danubius-Elektrik, Tabakovej továrni a mnohým ďalším pribudla aj Cvernovka, ktorá bola do soboty 16. 6. najhodnotnejšou dochovanou pamiatkou tohto druhu v hlavnom meste. Z rozsiahleho fondu tohto typu historického kultúrneho dedičstva, na ktoré mohli byť Bratislavčania hrdí, tak zostalo len torzo – pár solitérov vytrhnutých z kontextu.

V sobotu okolo ôsmej hodiny ráno rozbehol developer – spoločnosť Hamilton Group s výkonným riaditeľom Jeremym Cristau – v historickom areáli búracie práce: ako prvá bola zničená Kotolňa (alebo tiež „zámočnícka dielňa“) z roku 1912, potom sa búracie mechanizmy pustili do najstaršieho, najhodnotnejšieho a najmalebnejšieho objektu – Farbiarne z roku 1903. Na miesto prišiel aj starosta MČ Ružinov, Dušan Pekár, ktorému asistovala štátna polícia, neskôr sa na miesto dostavila riaditeľka stavebného úradu MČ Ružinov, Dagmar Zárišová, s cieľom posúdiť, či developer spĺňa všetky zákonom a búracím povolení požadované náležitosti. Podvečer skonštatovali, že sa stavebník dopustil porušenia búracieho povolenia, a tým aj zákona a následne dali príkaz zastaviť búracie práce zápisom do stavebného denníka. Búracie práce napriek tomu pokračovali do neskorého večera, čím developer stihol poškodiť historické objekty (zničil všetky cenné fasády) natoľko, že ich oprava by bola veľmi náročná. Už samotný fakt, že sa investor rozhodol začať búracie práce potajme v sobotu ráno vyvoláva oprávnené podozrenie z úmyselného nedodržiavania zákona. Pripomíname, že rovnako bola cez víkend v 2008 protizákonne zbúraná historická továreň Gumon z roku 1911.

Podľa nášho názoru pritom developer postupoval podľa neplatného predĺženia búracieho povolenia: pôvodné búracie povolenie z roku 2008 bolo totiž v roku 2010 predĺžené obyčajným listom vtedajšieho starostu Slavomíra Drozda, teda mimo správneho konania. Búracie povolenie preto vyšetruje krajská prokuratúra, ktorá verdikt stále nevyriekla. Aj toto búracie povolenie však stavebník porušil, čo bolo dôvodom zastavenia búracích prác starostom Ružinova.

Za aroganciu a nedostatok elementárnej slušnosti možno považovať aj neupovedomenie o búracích prácach (prašnosti a hlučnosti) okolitých obyvateľov, ako aj nájomcov prevádzok a ateliérov v areáli, ktorí na miesto niekoľkokrát privolali políciu pre podozrenie z neadekvátneho nakladania s nebezpečnou azbestovou krytinou. Nakoniec podali trestné oznámenie vo veci všeobecného ohrozenia zdravia.

Developer pritom nemá zámer, ktorý by ho nútil urýchlene konať: nemá projekt, nemá záväzné stanovisko mesta a teda ani žiadne územné/stavebné rozhodnutia. Nebolo zemetrasenie ani iná katastrofa, ktorá by náhle zmenila technický stav budov. Historické objekty teda búral úplne zbytočne.

Podľa starostu Dušana Pekára by mal dnes 18.6.2012 prísť developer Jeremy Cristau rokovať na miestny úrad MČ Ružinov s cieľom riešiť vzniknutú situáciu. Dúfame, že výsledkom bude príkaz starostu vrátiť celý areál do pôvodného stavu.

 

Dnes, 21. 6. 2012 búrala spoločnosť Hamilton Group západnú časť Farbiarne. Kotolňa bola kompletne zničená už včera. Viac info na www.bao.sk

Kotolňa z roku 1912, stav v nedeľu 17.6.2012.

Absurdné búranie farbiarne z roku 1903; sobota 16.6.2012.

Spúšť a rozrušená Farbiareň v nedeľu.

Farbiareň: v máji a júny 2012.


3 Responses to “TS: Bratislava zbytočne prišla o najhodnotnejšiu industriálnu pamiatku – Cvernovú továreň”

  1. Ľahko sa búra v miestach,ku ktorým nemá dotačný pán z Francúzka žiadne väzby. Doma by si to určite nedovolil. Nahráva mu to, že všeobecné slovenské vlastnosti krátkozrakosť a predať aj nos medzi očami sú viac ako bežné u zákonodarcov a prečo by majetnejší nemohli byť ešte viac majetnejší, veď následnú potopu už nezažijú ani ich potomkovia, pretože sa vysťahujú tam,kde si za peniaze kúpia nový život. Gilbert

  2. od slovesa búrať. Aj francúzsky buran je len buran.
    Nabudúce niekto navrhne, že keď už máme nové SND, staré divadlo na Hviezdoslavovom nám. možno predať. Nad hŕbou trosiek potom nejaká úradná osoba už vcelku zbytočne skonštatuje, že zbúranie prebehlo protizákonne.

  3. Toho slimákožrúta slizkého treba na výstrahu zabetónovať do jamy po historických budovách a nechať ho tam, kým mu vrany nevykolú oči!!!

Komentáre - Zanechajte nám komentár


Warning: Undefined variable $user_ID in /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-content/themes/yellowjacket-10/comments.php on line 77





Fatal error: Uncaught TypeError: Cannot access offset of type string on string in /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-content/plugins/wp-super-cache/wp-cache-phase2.php:567 Stack trace: #0 /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-content/plugins/wp-super-cache/wp-cache-phase2.php(313): wp_cache_get_ob('<!DOCTYPE html ...') #1 [internal function]: wp_cache_ob_callback('<!DOCTYPE html ...', 9) #2 /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-includes/functions.php(5221): ob_end_flush() #3 /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-includes/class-wp-hook.php(307): wp_ob_end_flush_all('') #4 /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-includes/class-wp-hook.php(331): WP_Hook->apply_filters('', Array) #5 /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-includes/plugin.php(474): WP_Hook->do_action(Array) #6 /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-includes/load.php(1100): do_action('shutdown') #7 [internal function]: shutdown_action_hook() #8 {main} thrown in /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-content/plugins/wp-super-cache/wp-cache-phase2.php on line 567