Ako sme s Paľom ručnú drezinu objavili.

image006.jpgPoučení z prednášok, ktoré sme absolvovali v zimnom období na Strojníckej fakulte, vydali sme sa na cesty po Československu a čerstvými papiermi, že sme poverení Strediskom technického rozvoja ČSD vyhľadávaním a dokumentovaním exponátov do budúceho železničného múzea. Už sme vedeli základné veci ako napríklad: ak má nárazník na uchytení štyri pätky je z Rakúsko-uhorska, ak dve, je z prvej republiky, ak je rúrový je z vojny či povojnového obdobia.

Najviac sa toho starého dalo nájsť v pracovných vlakoch kde po drobných až veľkých prestavbách vozidiel tieto prežívali dlhý čas. Ďalšou zaujímavou destináciou bývali povaly železničných staníc, kde náčelníci(dnes prednostovia) ale i ostatní železničiari ukrývali nové ale i staré veci, ktoré buď doslúžili, alebo sa stali nepotrebnými z dôvodu zmeny predpisu. Veľký záujem bol aj o vlečky a traťové dištancie, ktoré ukrývali vozne i rôzne vozidlá vyradené a zabudnuté… (ako dobre, že vtedy nebolo ISO).

Tak sa aj stalo, že pri našich fotovýletoch vracajúc sa do Bratislavy pri pohľade z okna vlaku nám zablúdil zrak na strechu staručkého skladu traťovej dištancie Bratislava sever, kde trčala z rôzneho ešte potrebného neporiadku taká dvojitá vyrezávaná rúčka.

image004.jpg

Červená šípka označuje miesto nálezu dreziny. 

Čo to asi tak mohlo byť? Na lopatu či krompáč to nevyzeralo, tak sme sa rýchlo pobrali to prešetriť. Tušenie niečoho zaujímavého sa potvrdilo, keď sme popod slušnej kopy neporiadku vyhrabali staručkú drevenú ručnú drezínu. Odniesť hneď sa stade nedala, lebo do autobusu by sme sa nezmestili a dodávku zohnať nebolo až tak jednoduché. Po vybavení potrebných formalít sa nám ju podarilo previezť na Rendez, kde sa podrobila oprave.

 Mala však jednu závadu a to vyštrbené ozubené koliesko prevodu. Koliesko sme s Janom vybrali a majstri v SOU-železničnom chýbajúce ozubenie navarili, avšak jednalo sa o liatinu, tak tam dlho nové zuby nevydržali….

image0061.jpg

Montáž opraveného koleska.

 

 

 

Skúšobná jazda opravenej drezínky – ťažná sila Dušan (výkon jedného Kela), prídavný balast Jano (o tiaži jedného Mihaloviča…..).

image009.jpg

A tu je fotka drezínky ako ju môžete dnes vidieť v múzeu dopravy.
Zdroj fotografie – web stránka MDC, kde môžete o drezine získať aj ďalšie informácie:

 

 

Drezína ručná trojkolesová telegrafná

 

Duko&Palo


Komentáre - Zanechajte nám komentár


Warning: Undefined variable $user_ID in /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-content/themes/yellowjacket-10/comments.php on line 77