Most na Filiálke – smútočné oznámenie
Začiatkom septembra 2006 po dlhej a vyčerpávajúcej chorobe nás navždy opustil oceľový nitovaný most pre peších nad železničnou stanicou Bratislava – Filiálka. Posledná rozlúčka so stanicou a odvoz do stále hladných vysokých pecí sa uskutočnila v piatok 08.09.2006.
Prežil zúrenie prvej aj druhej svetovej vojny, prežil socializmus, ale pamiatkam nežičiaci dnešok neprežil. Česť jeho pamiatke!
Po malom úvode trošku podrobností
Železničná stanica Bratislava – Filiálka je v dlhodobej agónii. Táto agónia začala prerušením trate cez stred mesta do Petržalky a tak sa z priebežnej stanice stala hlavová. Koncom osemdesiatych rokov do a zo stanice prestalo chodiť aj to málo osobných vlakov, čo ešte ráno a poobede chodilo, nakládka tovarov stále redla až do terajšieho stavu. Teraz jediným „tovarom“, ktorý sa ešte nakladá je železný šrot a zberový papier. Stanica dlhodobo slúži iba na odkladanie nákladných vozňov čakajúcich na opravu, alebo likvidáciu. Priestor sa stal útočiskom húfov bezdomovcov, ktorí využívajú opustené garáže a bývalé továrenské objekty. (vedľa stanice sú napríklad haly bývalej BEZ-ky, Ferony…) Všade odpad a smrad… Situácia je o to zaujímavejšia, že sa jedná o centrum Bratislavy. Vzhľadom na túto situáciu sú predstavitelia mestskej časti Nové Mesto so železnicou v spore. Mesto by rado tento lukratívny pozemok zastavalo (to, že v budúcnosti v tejto oblasti určite bude treba dopravný koridor si akosi nepripúšťajú). Železnice snívajú o novej hlavovej a teraz už dokonca aj priebežnej stanici (pripravili projekt tunelu popod celé mesto a Dunaj do Petržalky) Na toto handrkovanie o územie a nevšímavosť doplatil spomínaný most. Nenašiel sa nikto, kto by investoval do údržby a tak ho radšej rozpálili. Je nepochopiteľné, že podobné artefakty minulosti sú vo vyspelom svete cenené a bežne ich umiestňujú do nových komplexov a aj tento most by sa určite vynímal v danom priestore. Určite by sa dal zakomponovať do novej modernej stanici, alebo do nového bizniscentra…
Galéria fotiek zo života mosta (ak niekto vlastníte historické fotky, pošlite – pridáme ich do galérie)
Most od Kukučínovej ulice (pri Radošínskom naivnom divadle)
Most od Kukučínovej ulice
Celkový pohľad z Kukučínovej ulice
Schodisko na Kukučínovu z druhej strany od koľajiska
Podpery mosta pohľad od staničnej budovy na Kukučínovu ulicu
Podpera a most pohľad smerom na staničnú budovu
Detail držiakov bývalého el. vedenia
Podpera pred schodiskom na Račiansku ulicu
Detail schodiska na Račiansku ulicu
Detail schodiska na Račiansku ulicu z druhej strany
Schodisko v čase, keď pre havarijný stav zamedzili na most vstup
Ešte raz detail schodiska aj so zábranou
Most v zime ešte priechodný
Pohľad z mosta na koľajisko smer Rača
Pohľad z mosta na koľajisko smer centrum mesta
(poschodová budova so žltými pásmi medzi oknami je železničná poliklinika– popred ňu viedla trať zo stanice do Petržalky cez Starý most)
Marian Pavúk Paulini
Tam som byval (na Kukucinke) a cvengot a buchot naraznikov posunovanych vagonov tam bol pocut skoro stale, k tomu este tento most a obcas cokoladova vona z Figara, nuz krasne casy…
V BEZ.ke som odpracoval 20rokov a nemám žiadnu fotografiu –
veľká vďaka Vám za tieto fotografie aj za článok a fotografie Siemensky ( BEZ-01).