Súmrak industriálu v Bratislave

image002.jpgV priebehu tohto roku začalo veľké búranie továrenských budov v Bratislave. Tento počin sa dal predpokladať. Voľných plôch vhodných na novú výstavbu už v širšom centre niet a v objektoch, ktoré ostali po výrobných podnikoch sa už dlho nevyvíjala žiadna činnosť.

Kto sa o túto problematiku zaujímal dlhšie, musel vedieť, že tak, ako z centra mesta odišla BAZ, bol rovnako plánovaný presun výroby Kablo tiež mimo mesta. Každému muselo byť dlhšie jasné, že sa mesto rozrástlo a výrobné podniky v centre mesta nebudú. Avšak nebolo jasné, akým smerom sa pohne prestavba týchto území.
Je samozrejmé, že snahou každého investora je čo najlepšie zhodnotenie majetku. To znamená, že sú prirodzené snahy o čo postavenie najvyšších budov a využitie každého kúsku pozemku. Kto teda zlyhal v procese záchrany artefaktov – pamätníkov industriálneho rozvoja Bratislavy?

Pravdepodobne celá naša spoločnosť.

image004.jpg

Časť BAZ-ky pred demoláciou.

Na Slovensku je bežné, že sa začína práve plánovať to, čo by už dávno malo stáť. Takto je to s výstavbou ciest, parkovacími miestami, pamiatkami… Vždy nás čosi prekvapí, o čom sme možno tušili a všetci už na to boli pripravení, ale v skutočnosti je to tak ako sú cestári prekvapení, keď napadne sneh. A tak sa pamiatkári vyhovárajú na ministerstvo, ministerstvo na magistrát, magistrát na pamiatkárov atď……..
A verejná mienka? Tá je mnohokrát dostatočným prvkom na korigovanie rozhodnutí, ale v oblasti pamiatok a hlavne technických pamiatok osveta chýba a tak si veľa ľudí ani neuvedomuje o čo naša krajina prichádza likvidáciou takýchto objektov.
Mnohokrát, keď sa začne iba naznačovať, že by sa nemali likvidovať technické pamiatky, alebo industriálne budovy, tak je odpoveď, že to je iba šrot a že či sú zástancovia normálny, keď chcú, aby bola výroba naďalej centre mesta. Hlavným dôvodom pre takéto odpovede je fakt, že si bežný obyvateľ ani nevie predstaviť, ako by sa dali takéto pamiatky včleniť do moderného mesta a o nových funkciách (iných ako pôvodná výroba) nemá ani šajn. V zahraničí bežný spôsob práce s verejnosťou pri zásadných prestavbách štvrtí u nás nemá tradíciu.

Na Slovensku sa zväčša v úplnej tajnosti urobí projekt, niekde sa objaví malá správa o možnosti pripomienkovania a až po začatí búrania zistia obyvatelia o čo ide. Vtedy je už samozrejme neskoro na diskusie. Vzniká iba zbytočný krik a osočovanie.
Napríklad v Londýne, keď sa rušili staré prístavné doky trval celý proces niekoľko rokov. Prebiehali diskusie a hľadali sa možnosti a spôsoby. Zapojení boli obyvatelia, architekti, urbanisti… U nás je zapojený investor a jeho architekt… Kým sa tento jav u nás nezmení, stále bude prichádzať k stretom a nespokojnosti.

Ako to zmeniť? Začať predvídať? Doteraz sa všetci úradníci chválili tým, akých investorov pritiahli, čo sa za ich obdobia vystavalo, ale nechvália sa s tým, aké dôsledky ich rozhodnutia vyvolali…
Mimochodom, ani my kritici nemôžeme byť so sebou spokojní, zväčša sme kričali príliš neskoro a na nesprávnych miestach….

Malý prehľad, čo zmizlo v minulých mesiacoch a čo sa dá očakávať, že zmizne:

image006.jpg

Likvidácia mostu na stanici Bratislava – Filiálka minulý rok ako keby to odštartovala…
(v pozadí za mostom už nevyužívané sklady Ferona)

image008.jpg

Pohľad na most z druhej strany, vpravo ešte stojí hala BEZ (Danubius – Elektrik, Siemens – Schuckert).

image010.jpg

Danubius – Elektrik a za ním Ferona na Račianskej ulici pred búraním

image012.jpg

Hlavná (najstaršia hala) Danubiaus – Elektrik v priebehu búrania.

image014.jpg

Vjazd do Ferony pred búraním (mimochodom už pred 2. svetovou firmou v tomto objekte sídlila firma predávajúca sortiment podobný Ferone…).

image016.jpg

Staničná budova Bratislava – Filiálka ešte stojí, ale jej hodiny sú pravdepodobne už spočítané…

image018.jpg

Mlyn a pekáreň Jedla už čaká iba na búracie povolenie,
technológia je už dávno odvezená…

image020.jpg

Do Kablo stroje „hryzú“ práve v týchto dňoch…

image022.jpg

Kotolňa v Kablo s komínom, ktorú sa pamiatkári na poslednú chvíľu snažia zachrániť, no komín sa záchrany už nedožil….

image024.jpg

Aj túto časť Kablo (hala lanárne) sa snažia pamiatkári zachrániť, avšak je otázne, či vôbec prežije…

image026.jpg

Lanáreň Kablo zvnútra.

image028.jpg

Neďaleko Kablo (zatiaľ) stojí hala teplárne. Podľa posledných informácií je aj jej osud spečatený (mimochodom túto stavbu navrhol známy architekt Jurkovič…).

image030.jpg

Medzi Kablom a Gumonom je aj takáto zaujímavá budova. Čo myslíte prežije?

image032.jpg

Areál podniku Gumon ešte existuje, ale je veľký predpoklad, že ak tento areál nebude zapísaný medzi pamiatky, tak rovnako neprežije.

image034.jpg

Záchrana cvernovky dopadla rozpačito. Na jednej strane môžeme byť radi, že nebude zbúraná, avšak investor si presadil dvojpodlažnú nadstavbu, ktorá pravdepodobne vizuálne znehodnotí túto prekrásnu stavbu… A ako dopadne komplex budov cvernovky medzi Svätoplukovou a Košickou je vo hviezdach…

image036.jpg

Hoci pivo Stein si budete môcť vychutnávať naďalej (značka bola odkúpená jedným z konkurenčných pivovarov), budova pivovaru zmizne z povrchu zemského už onedlho…

image038.jpg

Musím sa priznať, že hoci budova pivovaru mi neprirástla k srdcu, tak za touto honosnou kupolou, farbou ladiacou s blízkym kostolom mi bude ľúto…

image040.jpg

Na Mýtnej je spiaca Ruženka v podobe bývalej tabakovej továrne.

Kto vie čo z nej bude?

image042.jpg

Zaujímavé stĺpy v hale tabakovej továrne….

image044.jpg

Na Plynárenskej je ešte stále takáto krásna budova patriaca SAV, ale podľa mňa tlak okolitých výškových „skleníkov“ dlho nevydrží…

image046.jpg

Do neba sa týčiace silá bývalého parného mlyna Ludwig. V súvislosti s prestavbou blízkeho areálu kúpaliska Centrál asi neprežijú…

image048.jpg

Poznáte túto továreň? Pravdepodobne jediná v centre, ktorá nebola zbúraná, ale pomaly sa revitalizuje na nové funkcie.

image050.jpg

Je to „kefáreň“ Cosmos. V prednej časti vznikli obchody, reštaurácia a kancelárske priestory. Prebehne takáto revitalizácia celým objektom, alebo nevydrží tlak investorov?

Poznáte aj iné budovy, ktoré sú podľa Vás zaujímavé a predpokladáte ich zánik?

Napíšte nám.

Marian Pavúk Paulini

Súvisiace články:

STARÉ FABRIKY – NOVÉ MESTÁ

 VÝZVA NA VYTIPOVANIE INDUSTRIÁLNYCH BUDOV / AREÁLOV NA VYHLÁSENIE ZA NÁRODNÉ KULTÚRNE PAMIATKY

 Búrajte pamiatky. Nič sa vám nestane.

 Búrajú Danubiusku. Filiálka zatiaľ stojí.

 Feiglerova kotolňa: Záchrana pamiatky v priamom prenose

 


17 Responses to “Súmrak industriálu v Bratislave”

  1. V suteréne “kefárne” Cosmos je serverhousingové centrum (serverovňa) spoločnosti VNET za niekoľko miliónov korún so servrami za desiatky miliónov korún, takže tá budova si ešte chvíľu postojí.

  2. väčšina tých budov Bratislavu len hyzdí

  3. Mám rád takých “architektov” ako Amrafel ktorí prišli z ktovie akej diery a teraz tu idú mudrovať čo Bratislavu hyzdí a čo nie.

  4. Je to hnusne co vystrajaju s tymi budovami. V prvom rade by sa mali zachovat pamatne budovy, a na perifernych uzemiach mesta by sa mali stavat nove budovy. V ktorom europskom velkomeste vidite novostavby medzi historickymi budovami? Len v BA. Nicme len dalej historicke pamiatky…. Tym padom nech zburaju aj hrad, vsak ani ten neladi s novymi blavackymi sklenikmi… Alebo Grassalkovichov palac…. Aj na ich mieste by mali postavit nove “skleniky”… No tomuto hovorim urbanisticka kompozicia… Je mi z toho do placu…..

  5. Vsetky budovy vami označené za historické “pamiatky” sú, a už by ste sa s tým mohli zmieriť nechutné a odporné! Sú hanbou nielen Bratislavy, ale celého národa. Ak chceme aby sa slovensko stalo lukratívne pre cudzincov ako aj pre domácich, ktorí už dnes môže voľne “emigrovať” do celej európy, musíme bohužial naše skvosty nahradiť modernejšími stavbami, ktoré budú odpovedať požiadvkám doby. Suhlasím, že niektoré z nich by sa mohli zachovať, ale nemôžu predsa teraz, v dynamickej Európe čakať 10 rokov na investora. Ak by stáli niekde na periférii mesta… Na to však trebalo myslieť pri prvotnej výstavbe, teraz je už neskoro

  6. reakcia na T.T : A kde ste videli, že by v strede mesta stáli plno hnijúcich, zapáchajúcich tovarní? A pred nimi kopec ludí rozhodnutých ich zubami-nechtami chrániť?

  7. Bratislava, jej uzasni obyvatelia a ich voleni zastupcovia su postaveni na hlavu (asi ako budova rozhlasu). Za bolsevika prisla o podhradie a dalsie skvosty, ale to bola totalita… A dnes je to este horsie. Ak bola Bratislava (este) niecim zaujimava, tak prave industrialnou architekturou. V celej Europe sa investori biju o moznost opravit stare tovarne. Su v nich galerie (ako napr. Tate Modern v Londyne), luxusne kancelarske priestory a najdrahsie byty (lofty) v meste (napr. niekolko pivovarov a tovarni v Prahe). A cim blizsie k centru, tym vyssia cena. Fasada sa opravi a vo vnutri sa architekti mozu vyzabavat bez obmedzenia. Lenze Bratislava musi byt vzdy ina. A potom uz budeme opat len lutovat…

  8. nevedela som o tom, ze by “kefaren” cosmos bola nejakou pamiatkou, kazdopadne tie vyrazne reklamy, svietiace napisy a okna polepene kadecim len aby to uputalo, tu budovu strasne spatia… prechadzam po radlinskeho ulici dost casto a trha mi to oci ked to vidim. a toto sa samozrejme netyka len tejto budovy, zial. vzdy mi je smutno ked vidim ako budovu doslova “zabija” parter, dolepeny a dozdobeny roznorodymi majitelmi prevadzok.
    inak, dakujem za foto mostu pri filialke, ako dieta som tade rada chodievala a ked ho zacali burat, tolko som sa odhodlavala ist si to tam nafotit, az uz bolo neskoro… takze som rada ze nejake foto stade som este nasla.

  9. Som zhrozený ako brutálne sa ničia tieto budovy, ktoré ma sprevádzali mojim a aj iných životom. Patria tak isto k našej histórii ako aj kultúre a bez kultúry niet národa. Spoločnosť vyvolených je chorá a túžiaca len po mamone, ich nezaujíma ani história ani kultúra, a to ale nemôže skončiť dobre. Všetky tieto budovy by sa dali zachovať a opraviť, alebo sa niekomu páčia futuristické, hnusné a rovnaké presklené budovy, ktoré majú anonymní rovnaký rukopis architektov? Niektoré budovy ktoré sa tu zničia ale majú svojich architektov, známych z histórie a v tých dobách aj po svete. Obdivujem ako napr. Waršavu dokázali po vojne daˇť do pôvodného stavu, keď bola zrovnaná zo zemou, všetky historické budovy boli obnovené a tu si ich zničíme navždy! Zbúrajme aj Staré mesto a nahraďme mrakodrapmy ! Veď hotelov a kancelárií je stále málo!

  10. Vdaka za pekne fotky. Bohuzial nielen ze je to vacsine jedno, ale su taki co sa este tesia ze sa tieto historicke stavby odpracu a nahradia novymi krasnymi, hranatymi, velkymi a lesklymi monstrami. Staci si precitat tuto diskusiu..

  11. Michla Ty si primitívny blbec…

  12. Co dava mestu charakter je diverzita stylov, typologickych druhov a sposob ich interakcie. Pritomnost stareho a noveho dokladuje kontinuitu historickeho vyvoja a zrelost spolocnosti a ich institucii. Nasa spolocnost si zrejme nie je vedoma aky odkaz o sebe prezentuje, ked si nechava likvidovat artefakty svojej minulosti…

  13. Fuu, tento clanok som nemal citat, ked vidim tie fotky je mi zle. Vacssina z tych budov je nenavratne prec. hanbim sa zit v takejto spolocnosti a najviac mi je zle z obmedzenych ludi ktory prezentuju svoje chore nazory ako napr. Michla alebo iny, bratislavske forum na skyscrapercity.com je na cisty infarkt, ale je to jasny priklad vacsinoveho nazoru a miery vyspelosti nasej spolocnosti.

  14. Dnes ubehli dva roky a polovica tych stavieb uz neexistuje..velmi smutne..ale ovela horsie je,ze to nevyzera na lepsiu buducnost..

  15. Je Len vyzitka tohoto Slovenského NE-kultúrneho Národa.
    Odkedy bolo toto mesto prebraté (Čecho)slovákmi speje po urbamistickej stránke len k horšiemu.
    Nejde len o tieto továrenské objekty (polovica z nich boli už aj tak len rárohy prestavané v 50tich rokoch 20stor.) . No tu zmizlo mnoho podstatne hodnotnejších objektov či celých mestkých častí. – Podhradie – Synagóga, Zámocká ul, Suchú Mýto….. vytráca sa pôvodná zástavba ako aj z Obchodnej, tak aj z okolitých ulíc.
    Naproti tomu v Rakúsku, v mestečku Hainburg/Donau nemajú problém ani so starobylou mestkou bránou (Wienertor) hoci priamo cez ňu prechádza hlavná cesta.
    Čo k tomu dodať? Ja by som ihneď Slovenskému národu Pressburg – Bratislavu ako aj iné pôvodom Karpato-nemecké mestá odobral, pretože by to bolo len na ich prospech. Bohužial…

  16. Je Len vyzitka tohoto Slovenského NE-kultúrneho Národa.
    Odkedy bolo toto mesto prebraté (Čecho)slovákmi speje po urbamistickej stránke len k horšiemu.
    Nejde len o tieto továrenské objekty (polovica z nich boli už aj tak len rárohy prestavané v 50tich rokoch 20stor.) . No tu zmizlo mnoho podstatne hodnotnejších objektov či celých mestkých častí. – Podhradie – Synagóga, Zámocká ul, Suchú Mýto….. vytráca sa pôvodná zástavba ako aj z Obchodnej, tak aj z okolitých ulíc.
    Naproti tomu v Rakúsku, v mestečku Hainburg/Donau nemajú problém ani so starobylou mestkou bránou (Wienertor) hoci priamo cez ňu prechádza hlavná cesta.
    Čo k tomu dodať? Ja by som ihneď Slovenskému národu Pressburg – Bratislavu ako aj iné pôvodom Karpato-nemecké mestá odobral, pretože by to bolo len na ich prospech.
    ….Bohužial.

  17. Je mi do plaču. je mi smutno.. Som pravý Prešporák.. Videl som všetky fabriky, ako hrdo produkovali, spomínam na klepot lokomotívky z Ludwigovho mlyna do MDŽ, spomínam na hukot mlyna Jedla a vonu pečiva, spomínam na smrad z gumonky, kde som kupoval pertinaxové doštičky, spomínam na kablo, exkurzie v Danubius elektrik.. Je to preč. Všetko je preč… Toto nám už nik nevráti.. Prepáčte za názor, nemám rád developerov z východu.. nevážia si hodnotu nášho mesta, prisťahovalec nepochopí..

Komentáre - Zanechajte nám komentár


Warning: Undefined variable $user_ID in /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-content/themes/yellowjacket-10/comments.php on line 77





Fatal error: Uncaught TypeError: Cannot access offset of type string on string in /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-content/plugins/wp-super-cache/wp-cache-phase2.php:567 Stack trace: #0 /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-content/plugins/wp-super-cache/wp-cache-phase2.php(313): wp_cache_get_ob('<!DOCTYPE html ...') #1 [internal function]: wp_cache_ob_callback('<!DOCTYPE html ...', 9) #2 /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-includes/functions.php(5221): ob_end_flush() #3 /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-includes/class-wp-hook.php(307): wp_ob_end_flush_all('') #4 /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-includes/class-wp-hook.php(331): WP_Hook->apply_filters('', Array) #5 /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-includes/plugin.php(474): WP_Hook->do_action(Array) #6 /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-includes/load.php(1100): do_action('shutdown') #7 [internal function]: shutdown_action_hook() #8 {main} thrown in /data/0/8/08a9be1f-92a7-4195-a4e2-2a7458f97921/railnet.sk/sub/kotp/wp-content/plugins/wp-super-cache/wp-cache-phase2.php on line 567